Jag kommar att behöva utöka elinstallationen lite och dra några nya vp-rör till centralen. Att få ner dessa i väggen vid centralen går nog inte. Däremot är det inga problem att gå ner i taket ovanför centralen. (Som synes så går det redan några utanpåliggande kablar där som fortsätter med bortskalat ytterhölje in i vp-rör.) Skulle det vara ok att montera en plåtkåpa mellan central och tak och ha lös FK från taket eller bryter det mot några föreskrifter? (Iofs kan man ju dra ner vp rören bakom kåpan om det gör saken bättre.)

Elcentral med utvändiga vp-rör och kablar som går upp i taket, potentiell plats för kåpa installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Släpp ner rören så de räcker in i centralen.
 
En kåpa över FK går bra om den ger minst fingerskydd. Är kåpan i metall ska den skyddsjordas.

För att det ska bli helt rätt ska kåpan omsluta FKn, dvs FK får egentligen inte ligga an mot väggbeklädnaden. Det ska alltså finnas ett bakstycke till din elcentral, men det är något som aldrig finns...

Så är bättre alternativ är då en kabelkanal i plast, eller VP-rör ned till centralen, eller VP-rör under kåpan som du säger.
 
Sätt upp en elkanal med lagom bredd men låt elektrikern fixa det
 
Får man verkligen ha lös FK i vilken kanal som helst? Jag trodde att kanalen måste öppnas med verktyg för att få ha lösa FK i.
 
E
Jag kan tänka mig att det är som med doslock. Inom 2m från golv gäller verktyg för att öppna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En såpass stor central kan behöva delas på två jordfelsbrytare. Risken är annars att apparaternas totala läckström löser ut jordfelsbrytaren slumpmässigt. Att hitta sådana fel blir ofta svårt.
 
Fotografen skrev:
Släpp ner rören så de räcker in i centralen.
Det får nog bli så, det verkar "mest" rätt. Och så en skiva framför för syns skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.