Hej

Idag har jag avluftning med backventil (vacuumventil) på oisolerad kattvind med kondens i kattvinden som följd (110 mm rördimension).

Jag vill dra ut avluftningen genom yttertaket. Gör jag det i kattvinden kommer avluftningen att ligga nära en uteplats så helst vill jag dra upp avluftningsröret på vinden först.

Så här ser det ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innanför råsponten finns luftspalt, tunn spånplatta och isolering.

Hur gör jag för att dra röret med tanke på att isolering och den tunna spånplattan är i vägen?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Har du testat att byta själva backventilsmembranet alt annan sort på backventilen? Det ska ju inte komma ut luft, bara komma in.

Om det inte är ett alternativ, måste du ju uppenbarligen ta ur material, spån och isolering för att få dit ett 110-rör. Riv bort det som behövs, fogskumma dit det nya och fäst ordentligt uppe på vinden.
 
Jag bytte backventil och då blev det mycket mindre kondens så den förra var otät. Då backventilen sitter oisolerat är jag dock rädd att den ska frysa fast på vintern.

Finns det någon backventil som klarar minusgrader? Alt något sätt att förhindra fastfrysning (silikonspray?)?
 
Det är ju sant, de "ska inte" sitta i kallt utrymme. Men min gör det och det funkar, men jag har också ett mycket långt rör ca 3,5 m till den anslutning där fukten kan komma ifrån. Jag har en Purus om jag inte minns fel.

Siliconspray kan ju vara en bra test.
 
hej, räcker det inte att isolera ventilen med 100mm om den är hel förstås?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.