Jag bytte blandare på toaletten för ett par veckor sedan. Efter det har det börjat läcka lite från klämringskopplingen som sitter på det gamla kopparröret. Det är oerhört lite men fuktar lite och jag tycker att det verkar komma från själva klämringen, alltså inte den gängade änden mot övergångsnippeln.

Nu till frågan: Kan man dra åt en gammal klämringskoppling lite eller finns det risker med detta?
 
Det är väll bara att prova.
 
Johhhan
Här är det troligast att det är skruvandet på de andra kopplingarna som råkat få den gamla kopplingen att skruvas ur en aning. Prova försiktigt att dra åt 1/8 varv och ev. ytterligare 1/8 varv ifall det inte räckte. Om det inte hjälpte så kan det vara läge att byta ut kopplingen.
 
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är väll bara att prova.
Jo det hade jag absolut kunnat göra, ville bara försäkra mig om att det inte finns några uppenbara risker med det. Tyvärr sitter det inga avstängningsventiler här så då får man stänga av vattnet i hela huset=missnöjd fru och samtal till rörmokare dagen efter.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Här är det troligast att det är skruvandet på de andra kopplingarna som råkat få den gamla kopplingen att skruvas ur en aning. Prova försiktigt att dra åt 1/8 varv och ev. ytterligare 1/8 varv ifall det inte räckte. Om det inte hjälpte så kan det vara läge att byta ut kopplingen.
Stort tack!
 
Istället för att dra åt hårdare är det isåfall bättre att montera ihop med nån flytande vvs tätning för gängor. Det brukar korrigera en del fel utan att för den sakens skull förstöra röret och konan ännu mer.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Jag skruvade lite med rör för ett par veckor sedan vilket resulterade i en läckande klämringskoppling. När jag drog åt kopplingen så ökade läckaget. Det visade sig vara att kopplingen spruckit och sprickan vidgades när jag drog åt. Jag tror att det för det mesta hjälper att dra åt. Men om det inte skulle göra det är det bra att ha en ny koppling till hands när man sätter igång.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
Det man ska tänka på är att man gör det vid sådan tid att bygglador har öppet så man får tag på delar.
Eller hjälp på dag tid.

ta ut rör pulare på jour är dyrt.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.