Hej,

Skall dra en antenn kabel från vinden 2 våningar ned. Min tanke är att gå på ett befintlig apparat dosa som är i kontakt med en annan på den våningen. Detta av praktiska och estetiska själ. Men hur kan jag skarva in mig i denna. Jag har 2st VP rör som jag kommer åt på vinden ej själva dosan dock. Hur skulle man tänka sig göra detta. Det kanske blir för trångt med antenn kabel och 3 ledare i samma VP rör men måste försöka. Altenativ är att borra igenom taket och sedan golvet, men jag vet inte vad som är enklast. Så hur skarvar jag på lättast i denna på vinden i ett av de befintliga ingångs rören. Finns ju kanppast en T- koppling för VP rör eller skall jag göra en kopplingsdosa på vinden som en nu koppling???!!.
 
Nu har jag inga belägg, men:
1: Dra antenn i samma rör som el borde inte vara "lagligt". T.ex. en spik som penetrerar ledare och antennkabel gör ju att antennen blir ledande.
2: Strömmen i elkablarna kan (kommer?) störa antennsignalen. Parallella kablar påverkar varandra med elektromagnetiska fält...
 
Då så. Då var det avgjort.
 
Kanske kör plan C. Tabort en väggskiva i sovrummet vån 1 och lägga in en ny VP rör som sträcker sig genom vånings planen. Det värsta är att det är sovrummet idag. Vilket ställer till det.
 
Inte blanda startström och antenkabel, Antennkabelns insolering är inte gjord för det.
Beroende på hur det ser ut kan det ju vara en variant att gå utanpåliggande ned på fasaden. Kan man måla en kanal i samma färg som fasaden så synns den ju knappt och ger en smidig dragning
 
Kommer att dra nytt vp rör i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.