God kväll!
Jag har en fundering rörande inkoppling av avloppet från den nästan färdiga utbyggnaden i vårt Älvsbyhus.

Avloppsröret från utbyggnadens badrum går genom krypgrunden. Avloppsstammen jag ska ansluta till finns i det vidbyggda garaget. För att komma dit måste röret passera husets kantbalk av betong.

Ett alternativ är att bila och gräva sig ner genom garageplattan så djupt att jag kan dra röret under kantbalken.
Ett annat till synes enklare alternativ är att dra avloppsröret rakt genom kantbalken för att ansluta till den vertikala stammen på andra sidan.
Fråga: kan man utan risk borra och bila ett hål i kantbalken utan att riskera hållfastheten? Hålet måste vara något större än 110 mm, och kantbalken är gissningsvis 0,5 m hög, med lätt I-profil.

/Magnus
 
Krilleman
Jag skulle gått under kantbalken om det fanns möjlighet att göra så!

Lättare, billigare, och du slipper såga/bila samt att kantbalket blir intakt = inga kapade grova armeringsjärn. (y)
 
Har balken ett tunnare liv? Då ligger inte så mycket av hållfastheten i livet.
Är du någorlunda mitt på balken så kanske säkerhetsfaktorn minskar från 3 till 2,9.
över och underkant är inte så bra att ta hål i.

Protte
 
Låna/hyr en kärnborr (diamantborr) och maskin och gör som prototypen sa, borra i mitten av balken. Det tar inte en halvtimme, blir snyggt och skadar balken minimalt.
 
Krilleman
Jag skulle fortfarande tycka att om man kan dra under kantbalk, gör så för att undvika genomföring!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag hade tänkt gräva mig under, men stammen bar iväg i sidled och blev mer eller mindre oåtkomlig. Jag sömborrade ett hål ungefär mitt i balken och behövde inte kapa någon armering alls!

Tack för goda råd! ImageUploadedByTapatalk1361704065.768719.jpg
 
Krilleman
Perfekt att du missade armeringen!
 
krilleman_215 skrev:
Perfekt att du missade armeringen!
Jävla tur kallar jag det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.