Badrumsrenovering på gång och har kört fast lite gällande avloppet.

20131201_135639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131201_135654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet kommer upp från våningen under och är draget rakt upp från källaren längs med köksväggen/murstocken. Köksväggen på våningen under är inritad som orange på bilden. Mitt problem är att jag behöver få 110 röret (ritat i rött) till toan på andra sidan golvbjälken som är en 70x200, Om jag skulle kompromissa och flytta ut toaletten ytterligare ca. 20-25cm från väggen till "rätt" sida om bjälken hamnar den väldigt nära badrumsmöbeln mitt emot och hindrar då passagen vidare in i badrummet. Och flyttar jag så avloppet så det kommer upp på rätt sida bjälken så är jag inne i nästa rum på våningen under.

Tips, tankar och idéer på detta dilemma?

Min tanke var att jacka ur bjälken lite till där den redan är lite urtagen men då måste den förmodligen stärkas upp och det blir isf. bara 80-90mm kvar av höjden där man kan fästa ytterligare regel eller kraftigare plåt. Alt. kan man höja golvet i badrummet vilket också känns knepigt om man ska behöva ta ett stort kliv upp när man går in. Det kommer eventuellt stå ett badkar bredvid toaletten, och ett sådant väger väl 400-500 kilo påfyllt.
 
Vad har du på andra sidan köksväggen i bottenplan? Finns det inte möjlighet att göra två 45 graders vinklar nära taket (en i köket och en i angränsande rum) så att du kommer på rätt sida av golvbjälken när du går igenom bjälklaget?

Annars hade jag försökt möblera om badrummet så att det passar bättre. Kan tex inte toalettstolen sättas vid den murade väggen så att man sitter parallellt med fönstret? Att höja toaletten känns som en nödlösning och det tror jag att ni kommer att ångra om du beslutar dig för det.
 
Du kan inte gå i väggen runt och köpa en toastol med anslutning bakåt?
 
Norrlands skrev:
Vad har du på andra sidan köksväggen i bottenplan? Finns det inte möjlighet att göra två 45 graders vinklar nära taket (en i köket och en i angränsande rum) så att du kommer på rätt sida av golvbjälken när du går igenom bjälklaget?

Annars hade jag försökt möblera om badrummet så att det passar bättre. Kan tex inte toalettstolen sättas vid den murade väggen så att man sitter parallellt med fönstret? Att höja toaletten känns som en nödlösning och det tror jag att ni kommer att ångra om du beslutar dig för det.
På andra sidan väggen är matrummet, går rent tekniskt att grena av genom väggen uppe vid takhöjd och köra två 45 graders. Den kommer då behöva gå in ca. 30cm i nästa rum och måste isf. byggas in på något snyggt sätt. Absolut en möjlig lösning.

Bilden på badrummet är från Ikea's Home Planner verktyg och fönstret är substitut för en spegel/badrumsskåp. Anledningen att toalettstolen inte kan vändas åt det hållet är att den kommer den hamna för nära eventuellt badkar/duschhörna. Annars vore det guld att få toaletten rakt på avloppsstammen. Jag resonerar så att har jag 40cm på båda sidor, 80cm totalt, från toalettens mitt är det bra men inget krav och kan snålas på. Men vrider jag toaletten 90 grader så bygger den ca. 70cm från bakkant till framkant och sen ska man ha utrymme för benen, i min värld blir det krav på minst 1m typ om man inte ska slå knäna i badkaret. Väggen till vänster om toaletten finns inte idag men blir det duschhörna måste den byggas pga. snedtak som sluttar åt vänster, där väggen står är det ca. 2m takhöjd vilket är typ minimumhöjd för duschvägg samt badrumsskåpet (fönstret) på andra väggen. Blir det badkar kommer den väggen aldrig byggas och det ger då ungefär 2.1 meter från toalett till yttervägg, ett badkar tar väl kanske 1,6-1,7 meter i längd. Förlåt om jag var otydlig med höjandet av golv, det var isf. tänkt att höja hela badrumsgolvet. Men annars vore det lustigt att få en riktigt upphöjd "porslinstron" ;-)

badrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se på bilderna, men finns det ingen möjlighet att vända både badkar och stolen? Kanske även en liten vägg bredvid toan?
forslag1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
alex86 skrev:
Du kan inte gå i väggen runt och köpa en toastol med anslutning bakåt?
Vore möjligt, murstocken i sig är egentligen inte så bred som på bilden utan 30cm av detta mått närmast toaletten (1240mm på bilden) är en utbyggnad där avloppets luftning via murstocken byggs in och vattenledningar dras upp till taknivå. Men finns det nackdelar med att bygga avloppet i en u-sväng som det isf. blir? Då kan jag även eventuellt bygga en inspektionslucka från angränsande sovrum ifall det blir något tjall med avloppet. Denna lucka kommer ändå hamna inuti en garderob isf.

toalett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norrlands skrev:
Svårt att se på bilderna, men finns det ingen möjlighet att vända både badkar och stolen? Kanske även en liten vägg bredvid toan?
Tyvärr går det inte pga snedtaket. Man behöver kunna stå i badkaret för att duscha. Där du ställt badkaret är lägsta takhöjden, ca 1 m. Vad var tanken med väggen vid toan, avskildhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.