Läser att Johan G mfl allmänt kunniga i ämnet prövat Philips Masterled och verkar nöjda. Vi är på gång med infälda downlights i kök och hall. Har hela tiden varit inne på ledarmaturer med inbyggda dioder, men mtp att det nu börjar komma dimbara led med GU10-sockel är kanske det smartaste i dagsläget att sätta in billiga 230V-spottar med GU10 för att senare enbart byta själva lampan när dessa blir överkomliga i pris?

Tex: http://www.elbutik.se/product.html/...al-vip-pbar-max-50w-230v-gu10?category_id=903

Tänker jag rätt?
 
Du tänker rätt
 
Helt rätt.
 
Hel rätt att göra... sen så är dom dimbara inte allt för dyra.. felet är att man inte jämför hur långlivslängd du har på LED samt effekt sparandet..
 
men behöver man dimma? Jag har en hel del downlights samt 6 spot i kökstaket på list, samtliga kom med GU10 50W, vilka jag bytte ut mot Kjelles 48 LED GU10, men jag upplever det som otillräckligt ljus
 
saturnus skrev:
men behöver man dimma? Jag har en hel del downlights samt 6 spot i kökstaket på list, samtliga kom med GU10 50W, vilka jag bytte ut mot Kjelles 48 LED GU10, men jag upplever det som otillräckligt ljus
Köp Philips 7W GU10 2700K, vänta till 1 Maj sen köper du Eltakos dosdimmer EUD61NPN-UC som då är optimerad för dimbara 230V LED-lampor.

Och snart kommer Designlight att släppa en 3W dimbar GU10 2700K idag har dom bara 3200K lite för vitt ljus enligt mig.
 
tack för info. Jo helt klart är utvecklingen i sin linda vad gäller LED belysning, men tyvärr kommer det inte att påverka elräkningen.
 
Philips Masterled är högre än en halogenlampa men det bör passa, kan vara värt att kolla upp det.
 
fn76 skrev:
Philips Masterled är högre än en halogenlampa men det bör passa, kan vara värt att kolla upp det.
Jo det får man kolla upp, Masterleden är 80mm hög öch går då utanför armaturen med 20mm m a o otänkbart för mig att ha det så, och så priset, 450:-
Nej Tack = tillbaka till kärnkraften:S
 
Nja, sticker ut gör inte Masterleden, den sticker längre in. Gäller att kolla upp att den får plats, att inget tar emot.
 
fn76 skrev:
Nja, sticker ut gör inte Masterleden, den sticker längre in. Gäller att kolla upp att den får plats, att inget tar emot.
det förstår jag inte, armaturen som sitter infälld, har ett bestämt djup för lampan. Original 50W sitter några mm in i armaturen, medan Kjelles 48 LED sticker ut 1mm, och dessa är 60mm långa. Om nu Masterleden är 80mm, så funkar den inte som ersättningslampa till flertalet downlights armaturer.
 
saturnus skrev:
det förstår jag inte, armaturen som sitter infälld, har ett bestämt djup för lampan. Original 50W sitter några mm in i armaturen, medan Kjelles 48 LED sticker ut 1mm, och dessa är 60mm långa. Om nu Masterleden är 80mm, så funkar den inte som ersättningslampa till flertalet downlights armaturer.
Ingenting sticker UT. Men som sagt måste du ha nog med plats inåt.
 
Nu kom jag på varför detta inte funkar för mig, jag har bara 5cm luftspalt, alla GU10-montage verkar kräva det dubbla för att få plats. Tillbaka till ledarmatur-ursprungsplanen, men tråden kan förhoppningsvis vara till glädje för andra som befinner sig tidigare i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.