Halloj! Jag och farsan min håller på att renovera vår bastu i stugan. Jag har haft en del funderingar hur jag ska lösa belysnings frågan i bastun... Är sugen på att sätta dimmringsbara LED downlights i taket. Men jag är lite osäker hur det är tillåtet att sätta i bastutaket downlights.


  • Vilken är den minsta tllåtna IP-klass när man monterar i bastutaket?
  • Får man ha 230V downlights eller måste det vara 12V?
  • Sedan hur är det med zonerna i taket(avstånd osv)? Gissar dock att man inte får ha ovanför bastuaggregatet.

//Andreas
 
Jag skulle undvika LED och "vanliga" downlights i en bastu dels för att livslängen blir begränsad pga värmen, i stället rekommenderar jag fiberoptik. Det brukar bli mycket bra och det finns rätt mycket att välja på dessutom är det inga problem med värmen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har bara hjälpt till i Jobbet och då satte vid några små led. 12V. mindreän 1x1 cm.
Jag har sett ett par personer som just kört på fiberoptik och jag skulle nog med kunna vilja ha det om jag bygger mig en Bastu.
 
Problemet är väl att fiberoptik för bastu kostar 3000 kr och uppåt medan man kan få ett par spottar för 300 kr.
 
Jag skulle undvika att ha någonting alls i taket. Jag har rivit el i ett flertal bastu med några år på nacken (från den tiden då det var ok att gena över en bastu med rör) och i alla har rören som gått ovan taket och högre upp i väggarna varit förvridna/smälta av värmen, till och med FK har inte sett frisk ut fast de legat skyddade inne i rör inne i taket eller väggen.
I område 3(1m från golv och uppåt och inte närmare än 0,5m från bastuaggregat och uppåt) ska elmaterielen tåla en omgivningstemperatur på 125 grader.
 
Redigerat:
Hej.

Jag byggde bastu i stugan för två år sedan. Var otroligt sugen på fiberoptik, fanns en dröm om stjärnbilder i taket. Kostnaden för detta blev större än resten av bastun. Någon "badhusbastulampa" ville jag inte ha. Jag tog beslutet att inte dra in någon el i bastun utan istället bygga hyllor som jag har värmeljus på. Faktiskt riktigt mysigt och lugnande. Är nöjd med det beslutet.

Jag drog istället in en marinhögtalare som jag byggde en låda till och monterade lågt ner under nedre laven. Stereon står i relaxen. Riktigt sköna sommarkvällar med en kall öl, levande ljus och dagens p1 sommarpratare (pod versionen 45 min).


Med vänlig hälsning, Björn
 
  • Gilla
Rosti och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju även montera belysning under lavarna, typ ljusslang/ljuslist. Även det blir rätt bra
 
  • Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Tackar för alla svar! Hmm.. låter som att det inte är att rekommendera då med downlights i bastutak. Har läst på lite om fiberoptik - verkar som en väldigt intressant lösning istället för downlights! Hittade en för 4300:- med 8st glasfibrer sådan blir det!

Värmeljus blir det nog inte... det brukar resultera i en pannkaka av smält stearinljus - talar av egna erfarenheter! Fast mysigt är det ju :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.