É
Jag ska ha inbyggda spot i taket (downlight?) i en hall/passage. Har läst att större spridningsvinkel är bättre och är därför inne på 60 graders spridning med tune/dim-to-warm.

Hide-a-lite anses vara ett bra märke väl? De har Comfort G4 tune:
https://www.hidealite.com/sv-se/pro...omfort-g4-quick-iso-tilt-_-678772#variantlist

Sen finns Malmbergs som är både billigare och har ett större tempområde på ljuset. Enda nackdelen är Ra 80 mot Hide-a-lite Ra95, men jag läste på en sida att det inte har märkbar betydelse i ett hem.

https://www.malmbergs.com/Products/9974561


Är Malmbergs skräp på detta område eller till och med ett bättre val med tanke på prestandan? Är man lika körd på båda om en spot pajar om 7 år? (Riskera byta alla för att matcha).
 
BirgitS
É ÉlPon skrev:
Har läst att större spridningsvinkel är bättre och är därför inne på 60 graders spridning med tune/dim-to-warm.
Vad som är bäst beror väl på sammanhanget, t.ex. hur mycket väggarna i en korridor ska belysas.
På samma sätt är det med Ra-värdet, på kökets arbetsbänk och vid sminkning kan det vara viktigt med korrekt färgåtergivning.

En sak att tänka på är om man vill att själva ljuskällan ska vara utbytbar eller om man kan acceptera att byta ut hela spotten när ljuskällan går sönder. I det senare fallet bör man fundera på om man ska köpa någon extra att ha i reserv. Hide-a-lite anger att en elektriker kan byta ut Led och drivdon så den är väl något säkrare på det sättet men å andra sidan är ju inte en elektriker direkt billig.

Den Hide-a-lite du länkar till är riktbar med 30 grader. Är det något som du behöver?
Om inte, finns det kanske billigare varianter.
 
É
Jag har inget behov av att rikta den men vad jag kan se säljer Hide-a-lite ingen med stor spridningsvinkel som är fast. Kan man byta ljuskällan är det ju såklart en bra sak. Klarar en elektriker det så kan man nog själv med, om man bara ser till det praktiska.

Vet inte vilka andra märken det finns välja på som är ok annars. Ca 60 grader och Tune är kravet, och 500lm kanske? Lm har jag inte koll på men de tcå jag kollat på ligger där.
 
BirgitS
Har du kollat Designlight och Xcen:s sortiment?
De säljer till proffs så kvaliteten borde vara bra.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat Designlight och Xcen:s sortiment?
De säljer till proffs så kvaliteten borde vara bra.
Tack, Designlight har en intressant spot som nu är den jag är mest inne på. Dimbar 2000-2800K och man får med 3st reflektorer! Så man kan välja mellan spridningsvinkel 30, 45, 70 grader. Känns bra eftersom jag inte vet vad man ska ha. De är också billigare än Hide-a-lite, och lite mer lumen.
https://designlight.nu/produkt/p-160562028-downlight-jubileum/

Xcen verkade ännu mer prisvärda men hittade bara en warmdim och den hade bara 36 grader. Eller de hade fler sorter men det var med Plejd. Lite kul men jag vill styra med fasdimmer.

Så här ser hallen ut, de sitter inte jättetätt så tänker de ska inte vara för klena (1,3m mellan tror jag). Det smala som är 1000mm brett är en trappa där det kommer hänga ner en vanlig lampa längst bort. Kan det vara bra med stor spridningsvinkel eller är det så smalt att det kvittar i hallen? Där det sitter en ensam spot är det dock lite bredare. Finns även ett fönster där även om det inte syns på ritning:

Teknisk ritning eller byggplan med mätningar, symboler och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
När det gäller spridningsvinkeln så beror det på hur högt upp på väggen du vill att det ska vara kraftigt ljus. Mycket liten vinkel så blir bara golvet upplyst och med stor vinkel så lyser spotten upp nästan hela väggen också. Men ska hela väggen lysas upp så krävs förstås en kraftigare ljuskälla än om bara golvet ska lysas upp.

Har du sett Hide-a-lites guide?
https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Du kan jämföra ljusstyrka och spridningsvinkel för förslagen där och hur stor yta de beräknas täcka med ljusstyrka och spridningsvinkel för de spottar du tittar på. I deras exempel räcker en spot till en ruta om 2x2 m när inte något starkt ljus behövs.
 
D
É ÉlPon skrev:
Jag ska ha inbyggda spot i taket (downlight?) i en hall/passage. Har läst att större spridningsvinkel är bättre och är därför inne på 60 graders spridning med tune/dim-to-warm.

Hide-a-lite anses vara ett bra märke väl? De har Comfort G4 tune:
[länk]

Sen finns Malmbergs som är både billigare och har ett större tempområde på ljuset. Enda nackdelen är Ra 80 mot Hide-a-lite Ra95, men jag läste på en sida att det inte har märkbar betydelse i ett hem.

[länk]


Är Malmbergs skräp på detta område eller till och med ett bättre val med tanke på prestandan? Är man lika körd på båda om en spot pajar om 7 år? (Riskera byta alla för att matcha).
För mig är maximalt Ra viktigt, särskilt i hem. Men man vill egentligen själv bedöma ljuset innan man bestämmer sig.

Men i mina ögon är ljuset från LED med Ra 95 betydligt trevligare än från dem med Ra 80.
 
1,3m mellan är ett bra avstånd med en bra downlight. RA gör skillnad om du har möjlighet att jämföra 2st så ser man det. RA95 är riktigt bra. Kolla även SDCM det är också en kvalitetsmarkör som gör skillnad främst om du vill ersätta en som går sönder.

Sikta på 500-650lm. Gällande spridningsvinkel så har det ända sedan halogendownlightsens tid varit vanligast med 36-38 grader spridningsvinkel. Jag gillar det.

Slår ett slag för SG-armaturen. Har använt dom mycket och tycker dom är riktigt bra och med bra spec.
 
É
Jasså ja det var inte lätt det här. Designlights var annars perfekt där man kunde välja spridningsvinkel, men de har dock bara 80 i Ra.
Xcen påstår annars att de ska räcka med 36 grader om man har max 1,6m avstånd, och jag har ju 1,3m. Har jag 36 grader finns lite mer att välja på, då med 95 i Ra.
Jag har ett par 36 graders över men som bara är i 250 lumen, men kanske går hålla upp i taket för att få en uppfattning om spridningsvinkeln ändå.

https://www.xcen.se/faq-vanliga-fra...jag-mellan-mina-downlights-/-infallda-spottar

Följer Xcens guide annars rätt bra, 0,5m till väggarna och 1,3m mellan spottarna. Så kanske är 36 grader som är ok ändå. Någon annan här klagade på skuggor dock men rummen är ju olika.
 
BirgitS
36 grader och 1,6 m fungerar för att lysa upp golvet, men det du får med en större vinkel är att det lyser upp väggarna mer. Att testa ljusbilden är förstås det bästa så jättebra om du kan göra det.
 
É
J Johan456 skrev:
1,3m mellan är ett bra avstånd med en bra downlight. RA gör skillnad om du har möjlighet att jämföra 2st så ser man det. RA95 är riktigt bra. Kolla även SDCM det är också en kvalitetsmarkör som gör skillnad främst om du vill ersätta en som går sönder.

Sikta på 500-650lm. Gällande spridningsvinkel så har det ända sedan halogendownlightsens tid varit vanligast med 36-38 grader spridningsvinkel. Jag gillar det.

Slår ett slag för SG-armaturen. Har använt dom mycket och tycker dom är riktigt bra och med bra spec.
Ja SG-armaturer verkade ha bra grejor, specade för >98 Ra en del. Men hittade tyvärr ingen DimToWarm och 60 graders spridning. Provade precis med en 36 grader (95 Ra, visserligen bara med 250lm) och visst lyser det på väggen men kanske inte jättemycket upptill där det blir som ett svagare ljus/skugga. Blir kanske inte så bra med tavlor på väggarna som vi nog ska ha.

Så ska man hålla sig till 60 grader, warmdim, 95 Ra så är vi nog tillbaka till Hide-a-lite Comfort G4 som enda alternativ 🤔 Att testa mellan 85Ra och 95 Ra har jag tyvärr inte möjlighet göra.
 
BirgitS
Hur många grader behöver du luta ljuskällan med 36 grader för att få ett rimligt ljus där du ska ha tavlor, räcker det med 30 grader eller behöver du också ha ställbara spottar?
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många grader behöver du luta ljuskällan med 36 grader för att få ett rimligt ljus där du ska ha tavlor, räcker det med 30 grader eller behöver du också ha ställbara spottar?
Jag har bara hittat ställbara ändå så det är nog inget problem. Är ju lite bra ha den möjligheten. Med riktar en 36-graders så blir det ju mörkare på golvet. Men med 60gr så bör man kunna luta lite utan att det tar bort för mycket ljus från övrigt, om man ens har behov luta då (säger jag utan att ha provat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.