Hej.

Varför verkar inga använda 12V 50W spottar, är de alldeles för starka?
Jag har placerat ut 12st 12V 50W spottar med 36 graders spridningsvinkel i ett kök på 3.6 x 3.2m är det overkill?

Belysningen är tänkt att fungera som huvudbelysning i köket för både allmän och arbetsbelysning.

I ett kombinerat vardagsrum & matplats på 40m2 har jag i ett ryggåstak placerat ut 24st 12V 50W 36gr spottar i 2 grupper är detta overkill??


Hur räknar man smidigast ut hur många, och hur starka spottar som behövs och deras placering?
Det enda jag har gåttt på är vilken radie spridningsvinkeln ger på en angiven höjd, därefter får man ett givet symetriskt mönster.

Mvh
TDK
 
:-/ Hur är det med säkerheten då ? har du gått efter den med ?
 
Tompa_F skrev:
:-/ Hur är det med säkerheten då ? har du gått efter den med ?
Jag är naturligtvis noga med säkerheten, detta är ett nybygge där jag håller på att planera vilken belysning jag vill ha.

Menar du att inte 50W är applicerbara på privata bostäder?
Detta kanske kan vara förklaringen till varför de flesta verkar välja 20 - 35 W spottar??

Jag tänker använder de rekommenderade pottorna från Elbutik, det borde väl vara OK??

I köket har jag ca: 0.9 m mellan spottarna på 2.4m takhöjd, vilket inte borde utgöra någon säkerhetsrisk???

Jag är tacksam för tips och sypunkter.

Mvh
TDK
 
Om du inte ska ha fotostudio i köket är det helt enkelt för stark belysning! Bättre o köra med 35w som du dimmrar ner lite grann. 50W kräver större bjälklagspottor om du bryr dig om brandrisken.
 
Erik_D skrev:
Om du inte ska ha fotostudio i köket är det helt enkelt för stark belysning! Bättre o köra med 35w som du dimmrar ner lite grann. 50W kräver större bjälklagspottor om du bryr dig om brandrisken.
Jag vill inte verka tjatig, bara förvissa mig om att det inte blir för lite ljus om jag går ned i effekt.
Min avsikt är att som belysningskälla i köket endast ha spottar i taket och möbelspottar under skåpen (2 * 20W möbelspott / 60-skåp).

Jag har beräknat ljusintensiteten på golvet enligt följande formler:

r = radien av den belysta ytan
h = höjd över den belysta ytan
[ch945] = halogenlampans spridningsvinkel

r = h * tan ([ch945]/2)
r = 2,4 * tan(36/2)
r [ch8776] 0,8 m

A = den belysta arean

A = 3,14 * r^2
A = 3,14 * 0,8^2
A [ch8776] 1.91 m^2

E = Belysningstyrka
I = Ljusstyrka (hämtat ur datablad för halogenlampan 50W)

E = I / (h * A^2)
E = 1300 / ( 2,4 * 1,91^2)
E [ch8776]  148 lux

För arbetsbänken skulle således följande gälla:

r = 1,5 * tan (36/2)
r [ch8776] 0,49 m

A = 3,14 * 0,49^2
A [ch8776] 0,75 m^2

E = 1300 / ( 1,5 * 0,75^2)
E [ch8776] 1 556 lux

Detta värde kan betecknas som mycket starkt, medans ljuset på golvnivå kan ses som ganska dunkelt.
Är det realistsikt att det skiljer så pass mycket på 0,9m mellan arbetsbänken och golvet?

Mvh
TDK

 
Fackbranchen rekomenderar 1 spotlight (12V 20W) per kvadratmeter takyta.

//Nussen
 
Nussen skrev:
Fackbranchen rekomenderar 1 spotlight (12V 20W) per kvadratmeter takyta.

//Nussen
Tack för tipset, då kör jag med 12V 35W med dimmer i köket.

Mvh
TDK
 
En generell fundering när det gäller spottar som allmänbelysning...

Blir det inte lätt vad som ljustekniker kallar "bandyplan" av det hela? D.v.s. lite för starkt ljus och belysning som skapar skuggor? Det känns faktiskt som om man skulle få mycket bättre belysning med några få ljuskällor som är mer rundstrålande men med samma totala ljusstyrka.

Nånting säger mig att om 10 år så kommer det komma floodglödlampor som passar som ersättare för spotlampor, när spottarna blivit omoderna. :) :)
 
Flood lampor finns redan passande i socklarna till vanliga downlights.
 
Här pratar vi om att tilläggsisolera, få ner elföbrukningen mm på andra sidor, men när det kommer till spottar i taket, så bränner vi på som bara den.
Det största problemet med en massa spottar i taket är elföbrukningen. :surprised:
tex:
24st 12V 50W = 1200W
12st 12V 50W = 600W
En vanlig lysrörsarmatur tar 2x36W och ger tillräckligt med ljus för att lysa upp köket.

Är själv lite skyldig :-[ då jag bytte ut en 40W i badrummet mot 6st 10W i taket. :surprised:
 
Det finns 35W 12v halogen som lyser som en 50W 12V halogen. Osram och Philips har dom och dom heter IRC.

Jag köpte sådana och det är betydligt sjysstare ljus och längre brinntid.
 
thomas33 skrev:
Här pratar vi om att tilläggsisolera, få ner elföbrukningen mm på andra sidor, men när det kommer till spottar i taket, så bränner vi på som bara den.
Det största problemet med en massa spottar i taket är elföbrukningen.  :surprised:
tex:
24st 12V 50W = 1200W
12st 12V 50W = 600W
En vanlig lysrörsarmatur tar 2x36W och ger tillräckligt med ljus för att lysa upp köket.

Är själv lite skyldig  :-[ då jag bytte ut en 40W i badrummet mot 6st 10W i taket.  :surprised:
Intressant det med badrummet.
Hur stort är det, blev belysningen fullt tillräcklig??

Mvh
TDK
 
Räcker mycket bra för allmänbelysning då väggar och golv är ljusgrå kakel/klinkers och för att få mer ljus, så finns det 2x40W ovanför spegeln när man tex vill se hur man ser ut.  :surprised:
Storlek på badrummet ca 2,2 x 3,4 med 2.30 i takhöjd.
Hade gått att öka till 6x20W i taket, men behövdes inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.