Hustrun har bestämt att taket i köket skall utföras som ca 100-120 mm bred överlappande panel (a' la lockpanel).

Tjockleken på innertaket kommer därmed att vara ca 45 mm där "locken" ligger och 22 mm därimellan.

Frågan blir då hur man lämpligen ordnar anslutningarna till alla belysningspunkter i taket, vilka var tänkta att vara en blandning av dosspottar och utanpåliggnade armaturer.

Dosor känns inte bra eftersom jag inte vet hur panelen hamnar. Är möjligen den bästa strategin att dra fram kabel eller vp-slang i innertaket och trycka i renoveringsdosor senare när panelen är på plats?
 
Jag skulle dra ut slang till dom platser som dosorna skulle sitta, när jag sedan skulle sätta panelen sätter jag in dom vanliga dosorna allt efter som jag sätter panelen
 
Låter bra. Tack!
 
Låter intressant.. Lägg upp en bild då de är klart ;)
 
Menar du "fjällpanel" eller ska ni ha locklist?
 
Rrrrr skrev:
Låter intressant.. Lägg upp en bild då de är klart ;)
Får bli en bild av work in progress så länge..

Spottarna/armaturerna hamnar på rad längs 45 mm glesen (limträbalken i mitten förvirrar intrycket en aning). På elmonts inrådan drar jag VP-slang som sedan kapas där dosorna skall monteras. Samma sak i taket längs ytterväggarna.

Notera att det ligger 170 mm isolering ovanför fuktspärren. Taket är sedan nedbyggt med 45 mm för att ge plats för elinstallationen (och ytterligare isolering).
 
  • Photo-0085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket ser ut att ha en schyst utsikt!
 
En något isig Östersjö! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.