Tänkte beställa lite eldosor men blir lite konfunderad? Detta gäller för enkeldosorna:Multifix Apparatdosa VP-2 enkelgips 10-27mm Grå/grön

Jag kör 12mm plyfa+13mm gips. Borde jag alltså då egentligen köra enkelgipsdosor? Dubbelgipsdosorna specas från 26mm men jag har ju "bara" 25?
 
Fästringen är ju justerbar så dom funkar till "dubbelgips". I dagligt tal säger man "dubbelgips" även om det är 2 plyfa (12 mm) eller en plyfa och en gips
 
E
Ringen på dubbelgipsdosorna sticker inte ut mer än 10-11mm helt inskruvad, så det borde innebära att den går att använda vid 22-23mm skivtjocklek. Vet man att det blir minst två skivor på väggarna så är det alltid bättre att sätta dosor för dubbelgips.
 

Bästa svaret

Jag kör med den gröna ringen till 11 mm OSB + 13 mm gips och det blir kanon. Har även använt den blåa men tycker det är skönt att kunna sätta gipsen dikt mot OSBn och färdigskruva för att sedan fräsa dosorna och till sist skruva ut ringen. Den proceduren funkar bara med de gröna.
 
Tack för alla blixtsnabba svar, beställde 30st av den dosa med grön ring och det låter ju kanon att kunna skruva dit gipsen helt utan att måsta fräsa upp hålen för gipsen innan man skruvat klart.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.