Hej,

Är ute efter 11st doslock, 7st där hålet är 75mm cirka och 4st där hålet är 70mm.
Dessa skall vara med snäppfäste, och ett bra sådant, som gör att locken fastnar. Dom jag hittar spänner inte fast utan sitter löst (från Jula, Clas ohlson etc.)
Vill ha kvalitetsgrejer och hittade dessa Eljo: http://elbutik.se/product.html/eljo-doslock-kopplingsdosa-2?category_id=1963
Står dock 100mm vilket känns rätt stort för ett 75mm hål?
Står inte heller hur stora hål fästena är för?

Locken får gärna vara riktigt vita och inte gulvita som dom jag har hittat i butik!

Tacksam för snabba svar och tips!

Lägenheten är 60-70tal och dosorna därefter. Så inte dagens standardmått kanske?
 
Det finns 2 storlekar en för 70 mm hål och en för 80 mm hål.
Clas Ohlsons nummer är 32-2177 för den mindre och 32-2178 för den större.
 
elmont skrev:
Det finns 2 storlekar en för 70 mm hål och en för 80 mm hål.
Clas Ohlsons nummer är 32-2177 för den mindre och 32-2178 för den större.
Fast just Clas Ohlson och Jula etc sitter riktigt kasst. Spänner knappt något utan sitter löst!
 
När det är "kris" brukar jag borra hål i ytterkanten på locken och sätta två skruvar UTANFÖR dosan ev måste man plugga.
 
Fick svar från elbutik.se att Eljo doslock är för c/c 67. Betyder detta att de är till för 67mm hål? Då bör man väl kunna klämma in dessa i hål som är 70-75mm stora?
Men enligt hemsidan så har de en diameter på 100mm, vilket känns väl stort för att täcka ett 67mm hål? Borde de inte vara cirka 80mm?
 
Akahigi
Finns det några riktigt bra doslock som inte ser ut som skräp?
 
Man kan även använda dosklips E1426100 och skruvade lock.
 
Precis.
Ett Doslock med skruvfäste är det som ger. Sätter man dit ett nytt utan att vara skitig om händerna och målat lite vitt längst ut på skallen eller köper vita dyra skruv så stör man sig knappast på att det sitter två skruvar där.
Jag brukar dock alltid köra doslock med skruv i allt som är under 1500mm. Även om det bara är tele eller tomdosor så finns det klåfingriga barn.

Men för det mesta körs det Doslock med snäppe. Det finns de modellern där "hålen" är utmärkta så att skulle man behöva dra ett par skruv så vet man var man ska ta upp med kniven lite försiktigt.


E 1424330 Är en av favoriterna faktiskt. Bara trycka dit och skulle de sitta lite kasst så går det att skruva men det är sällan. Bara att trycka dit så att alla fästen drar ordentligt. Klart en av de bästa på marknaden.
 
Doslock (med starkström under) och som sitter så lågt att "barn" kan öppna dom ska skruvas.
 
E
Dosor som innehåller enkelisolerade ledare monterade lägre än 2000mm skall täckas med skruvat doslock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.