Jag har en 305cm pool som rymmer ca 5500 liter som står i sol större delen av dagen och badas i ca varannan eller var 3e dag, när det inte badas kör jag med solfilt (bubbelplast) och normalt poolöverdrag. Jag använder jag brom tabletter istället för dagsklor. Bromtabletterna är på 20g och enligt doseringen på förpackningen så är den normala åtgången 1 (kanske 2 puckar i veckan om man badar mycket). Mitt "problem" är dock att mina tabletter löser upp sig väldigt långsamt, den senaste tabletten har legat i flottören ~9 dagar nu och är kanske upplöst till hälften, vilket jag finner besynnerligt långsamt. Vattnet är klart och utan alger, PH ligger konstant runt 7.4, men varje gång jag använder DPD1 tabletten så färgas vattnet i testet inte alls, vilket tyder på väldigt låg nivå av Brom, vilket ju överenstämmer med långsamheten på upplösningen av tabletten. Bromtabletterna är köpta förra året och jag hittar inget bäst före på förpackningen, men nog borde pressat pulver hålla många år utan problem?!

Varför löser inte tabletten upp sig fortare, vad påverkar hastigheten? Skall jag köra vidare och byta ut pucken när den är slut oavsett hur lång tid det tar (och så länge poolen inte blir ofträsh osv) eller bör jag köpa nya, alternativt gå över till klor?

Tacksam för synpunkter.
 
Tyvärr har jag inget svar utan samma problem men i ett spabad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.