Hej!
Slitit mitt hår här lite nu. Säkert ngt fundamentalt, men jag har svårt att se det så här 2130 en lördagskväll.

Bytt dimmer, till en krondimmer el vad man ska kalla det. Två kretsar, en dosa.
Bilden nedan innehåller problemen o frågorna.

Handritad elinstallationsskiss för dimmer med anteckningar om problem och frågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort sammanfattat verkar det fungera, bortsett att dimmern inte alls svarar som det är tänkt. Är det någon skarvning/blindkoppling som ställer till det? Tänker på ledaren i brytaren tex

Dimmern driver 0-75w, Led+halogen.

Mycket tacksam för kloka tankar :)
God afton!
 
J
Ett foto på dimmern med alla namn inkoppling e.t.c så blir det något svar , samt hur det är nu
 
Stängde för dagen, men här är instanvisning
Ursäkta den dåliga skissen i första posten Krinklad installationsanvisning för Dubbeldimmer UD150D med skrivna instruktioner och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fungerar lampa 2? Då kan man misstänka fel på dimmern. Det kan du bekräfta genom att du switchar utgående kanaler på dimmer. Flyttar sig problemet till lampa 2 då medan lampa 1 fungerar?
 
J
Hur har du kopplat i dag , det är inga otydligheter med schemat Fas - L Noll - N lampa1 ut , lampa2 ut och två tryckknappar
ska vara återfjädrande , inte vanliga brytare , var har du för fabrikat på brytare , en del går att sätta fjädrar i
 
@jojo123 Fjädrande, renova. Schemat är vi överens om

@Bo.Siltberg lampa två är utanför spel just nu, så ej kunnat testa än. Men bra tanke, tack!
 

Bästa svaret

Är det återfjädrande tryckknappar på kronbrytaren? Om det är det, har du kontrollerat att du kopplat så att tändning sker uppåt och att fjädern är monterad på den sidan? Om man vänder på kronbrytaren och sätter den med tändning neråt men monterar fjädern så att vippan återfjädrar till ”neråt-läge” får man fenomenet att lampan inte kan släckas utan endast går mellan max lyse och min lyse.
 
  • Gilla
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
@Dub361 inte omöjligt att det är förväxlat, mycket skarpt tips! Tack!
 
Tackar, @Dub361 du hade helt rätt!
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.