Efter att jag sätt upp bröst panel så hammnade en dosa där jag ska ha ett strömutag i ca 15mm djupare in i väggen. Jag har sett att det finns förhöjnings ringar att köpa. Men är det nödvandigt, jag klarar ju att montera strömutaget nu ändå. Eller måste man pga brand risk eller?

MVH Anders
 
Du får stag från bröstpanelen och om det går undvik klorna som sitter på uttaget och försök med längre skruv istället. Jag ser ingen brandrisk så länge du inte klämmer kablarna med t.ex. klorna.
 
Jordade uttag bör sättas fast både med skruv och klor.
Det går bra att använda längre skruvar.
 
Det vet jag inte var du har fått ifrån att just jordade uttag skall sättas fast med både klor och skruv...?
Det är större risk att klämma en ledare om man använder sig av klorna! Klorna skall man endast använda i yttersta nödfall då de vanliga skruvarna ej går att använda.

Varför skulle detta bara gälla på jordade uttag?
 
Sätter man upp ett uttag på rätt sätt finns det ingen risk att klämma ledarna. Att jag använder båda klor och klämmor beror på att stickpropparna till jordade uttag sitter mycket hårdare i uttagen än det gör med ojordade uttag. I början använde man bara klor vilket fick till följd att uttagen ramlade ut. Om man bara använder sig av ringen har jag sett att uttagen kan vrida sig runt i ringen.
 
Jag håller med att om man sätter upp uttaget på rätt sätt så är det ingen risk att klämma kablarna, men jag var tvungen att nämna det i detta forum så man kollar riktigt noga innan man börjar skruva in klorna. Ett tips är att när uttaget är kopplat och hänger utanför dosan så snurrar man uttaget ett varv så trådarna samlas fint. Då vet man lite bättre var de är och kan undvika bättre att klämma dem. Det är en bedömningsfråga från uttag till uttag vilken fastsättningsmetod som skall appliceras. Åsikten angående jordade uttag accepterad och förstådd att jordade stickkontakter sitter hårdare, därav krävs kanske just hårdare fastsättning på dem. Men återigen kolla verkligen så att inga kablar kläms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.