Fungerar olika fabrikat tillsammans utan problem? Jag har i dagsläget vanliga ASSA 701 cylindrar på det mesta på fastigheten och vill gärna behålla likalåsning på en uthusdörr som ska installeras. Har tittat på dorma DL9132 http://www.laskompaniet.se/-lika-2002-dorma-dl9132/919-0 Kan det funka med en 701:a till den?
 
S
det skall gå.
du kan testa om du går till fysisk butik. sedan beställa på nätet om du vill
 
AXS
Inga problem.
 
Har tidigare till och med vart den bästa kombinationen..
 
frohike skrev:
Har tidigare till och med vart den bästa kombinationen..

Så är det fortfarande.
 
Tack för alla svar, det låter lovande. Men jag har en följdfråga (med viss rookievarning).

Kan man montera en låskista med hakregel både upp och ner? Eller måste hakregeln alltid falla ner i låst läge (inte vridas upp)? Jag monterar på en 100 år gammal dörr, och det skulle passa bäst om låsvredet satt under trycket inte tvärt om? Funkar detta med denna kista eller ska jag välja en med klassisk rektangulär låsregel?
 
AXS
Det bör inte vara något problem. Vet bara om ASSA och det funkar.
När jag jobbade på ASSA så var det vissa som monterade hela kistan
upp och ner för att få handtaget svåröppnat tex på krogen.

Se till bara att slutblecket passar! Och att handtaget inte blir åt fel håll!
 
Nej det går inte. Du behöver en kista typ ASSA ABLOY 40B7. Nya lås skall monteras med låscylinder ovan. Annars måste du använda en kista som är avsedd för låsning underst. Men alla 2000 varianter av lås oavsett om det kommer från Assa eller dorma eller liknande kan bara monteras åt avsett håll
 
frohike skrev:
Nej det går inte. Du behöver en kista typ ASSA ABLOY 40B7. Nya lås skall monteras med låscylinder ovan. Annars måste du använda en kista som är avsedd för låsning underst. Men alla 2000 varianter av lås oavsett om det kommer från Assa eller dorma eller liknande kan bara monteras åt avsett håll
Okey det var väl lite det jag befarade. Jag provade söka på 40B7 på Assas hemsida utan träff. Är det någon gammal modell?

Worst case, får jag väl borra upp nya hål och göra standardvarianten.
 
Du bör hitta den på Assa oem. Eftersom det är ett gammalt Fas lås.
Assaoem.se

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
norrbottenstorpet skrev:
Verkar vara lika bra att krypa till korset och borra upp två standardhål.
Citerar mig själv och pekar på min egen okunnighet. Vad är egentligen standardmåtten? Jag hittar med lätthet mått på kistans storlek, men ingen borrmall. Någon som kan peka mig i rätt riktning.
Någonstans har jag för mig jag läst om att det ska vara 2 x 43 mm hål :S men jag vill inte gärna borra fel i en dörr som jag lagt ner mycket tid på att bevara.

With words of the Beatles......HELP I NEED SOMBODY
 
43 mm är perfekt att borra med.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
frohike skrev:
43 mm är perfekt att borra med.
Tack då är det i alla fall utklarat. Men när jag tittar på några montageskisser av låshus så framgår inte borrhålens exakta placering från ett centrummått t.ex. (jag antar att de flesta inte borrar själva utan monterar i färdigfrästa dörrar som uppfyller standard låsurtag enligt SS 81 73 83 - hittar standardens nummer, men självklart är inte standarder gratis på nätet). Från assa connect 2002s måttskiss verkar det som om cylindervredpositionen är skiljer sig från positionen på tryckesvredet. Är de med andra ord icke symetriska?

Jag vet än så länge alltså att:
- håldiameter 43 mm är bra
- djupet mellan dörrbladets yttersida och centrum borrhål är 50 mm

Men jag saknar mått från centrumlinje låskista till hålens placering vertikalt mao. Någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.