Har googlat som en galning och kan inte hitta om man ska doppa moddlaren i färg (Servalack) innan slutstrykning?

Jag målade en yta och strök med en torr moddlare. Sedan målade jag en annan yta och när jag använde moddlaren hade färgen torkat lite och lämnade små kluttar på ytan.

...blir snart galen på min jakt efter en fin yta. :cry:
(Såg grannens hantverkare och tänkte SKÄMTSAMT att jag skulle kidnappa honom)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En moddlare används för att släta färgen. Stryk på först med en pensel släte sen med moddlaren först på tvären
O sen på längden men du måste vara snabb så färgen inte hinner torka. Köp en bra moddlare t.ex Flugger
Ackordsmoddlare den är dyr men ger ett fantastiskt resultat.

Jag är gammal målare
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
En moddlare används för att släta färgen. Stryk på först med en pensel släte sen med moddlaren först på tvären
O sen på längden men du måste vara snabb så färgen inte hinner torka. Köp en bra moddlare t.ex Flugger
Ackordsmoddlare den är dyr men ger ett fantastiskt resultat.

Jag är gammal målare
Tusen tack för din hjälp!
Nu vet jag att det absolut inte är ett verktyg för mig. Är motsatsen till snabb, vilket gör det extremt svårt att måla med lack.

Har du något tips hur man kan få lack att bli något så när slät som amatör med snigelfart?

Som gammal målare hade du fått dig ett gott skratt om du hade sett mig måla idag!
 
Vad skall målas. Lösningsmedels baserad lack är väldigt mycket enklare att få slät, speciellt om man inte är snabb
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Du kan lägga på färgen med en filtroller
Och släta efter sen med moddlaren det
går snabbare var inte för snål med färgen
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
lopec
F Förvirrade Hönan skrev:
Har du något tips hur man kan få lack att bli något så när slät som amatör med snigelfart?
Då är det nog bara lösningsmedelbaserad snickerifärg som gäller. Och en riktigt bra pensel gjord för ändamålet.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Ett alternativ till att pensla och moddla är att använda engångs skumgummiroller och sedan efterstryka med fin pensel, typ Flüggers High Finish. Då kan man täcka ytan relativt snabbt och jämnt med rollern för att kunna jobba vått-i-vått med penseln. Enda ”nackdelen” är att varje skikt blir relativt tunt och det kan krävas en extra färdigstrykning.
Jag har anammat detta de senare åren efter att ha sett hur träbåtsbyggarna lackar däck och skrov. Jobbar uteslutande med lösningsmedelsbaserad lack så det är.enklare än vattenlöst färg oavsett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
Finns det några lösnigsmedelsbaserade lacker längre målare får inte använda dem Servalak är numera vattenbaserad
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Finns det några lösnigsmedelsbaserade lacker längre målare får inte använda dem Servalak är numera vattenbaserad
Flüggers High Finish Classic är min favorit, men som sagt målare får inte använda dem mer än undantagsvis. Tillverkas i Bollebygd, för övrigt.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Jag har köpt vattenbaserad för att det tydligen ska lukta lite mindre.

Vad brukar Ni använda för andningsskydd när Ni jobbar med lack (målning, slipning)?
 
lopec
Mot gällande råd så inget särskilt, vid målning. Vid slipning så munskydd+glasögon och en heltäckande overall.

Håller till i garage med dubbelportar så god ventilation.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Mot gällande råd så inget särskilt, vid målning. Vid slipning så munskydd+glasögon och en heltäckande overall.

Håller till i garage med dubbelportar så god ventilation.
Tack för all hjälp!

Vet att det är en dum fråga, men som nybörjare undrar jag om du kan rekommendera något särskilt munskydd?

Bor i lägenhet och har fönstren öppna och har använt ett vanligt munskydd, men jag tycker inte att det har hjälpt särskilt mycket.

Det har känts som byggdamm och ångor från lack har kommit in.

Vore tacksam för tips!
 
STORT TACK TILL ER ALLA SOM HJÄLPT MIG MED TIPS OCH RÅD!
Det uppskattas oerhört mycket och det kan låta överdrivet, men jag är verkligen innerligt tacksam över all Er hjälp.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
lopec
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.