God kväll...

Har precis kommer hem och ser hur dom nya donen till FTX systemet ser ut.
Jag bifogar lite bilder, finns det verkligen inga andra don?
Det ser inte kul ut... ImageUploadedByByggahus.se1386355471.848875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den bilden ovan är med själva spiro-röret till undertak.
ImageUploadedByByggahus.se1386355553.993055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan är med detalj (90-böj)

Kan någon vänlig själ säga mig om det verkligen inte finns andra don?

// repseJ
 
Ser nästan ut som om vent. Firman trodde det skulle sitta mer läkt i taket?
 
Det är normala don för ventilation, men det är monteringen som ser lite lustig ut.
Donen brukar sitta flush med taket. Det ser ut som någon haft otur när dom monterade
 
Sitta mer flush med taket?
Vent-killen sa att den muffen som sitter på bild två är nödvändig för att just 90-böjen sitter där.
Varför har ingen don som kan monteras i rör-detaljer som sluter an mot taket? Låter ju som en vansinnigt bra affärsidé annars?

// repseJ
 
Kan inte se den 90 böj du hänvisar till på bilderna.
Jag menar att det är röret som kommer ner från taket som skulle kortas så det ligger jämnt med taket, sedan sätts donet fast på röret.
 
roland53 skrev:
Kan inte se den 90 böj du hänvisar till på bilderna.
Jag menar att det är röret som kommer ner från taket som skulle kortas så det ligger jämnt med taket, sedan sätts donet fast på röret.
Ursäkta min otydlighet och mitt ickekunnande i Vent-världen... Jag menar att ovan taket är det en 90 böj. Att det är en nippel som tittar ut. Och den kunde man tydligen inte kapa och sätta donet med fjädrar, utan bara med monteringsram och muff...?

// repseJ
 
Repsej, det där är helt enkelt bara en ovanligt korkad montering!

Eller om det är som Gurkan _1963 gissade, att montören "trodde" att taket skulle sänkas med ny panel.

Att det blivit så här beror på att de lagt spiroröret längst ned i bjälklaget, så det inte blev plats för 90°-böjen. Säg till dem att lägga röret högre upp i blälklaget, så är problemet löst.
Men det är väl försent att rätta till förstås :(

Så här skall det se ut med de vanligaste ventilationsdonen.
Tilluft: P1000025 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluft: P1000024 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Repsej, det där är helt enkelt bara en ovanligt korkad montering!

Eller om det är som Gurkan _1963 gissade, att montören "trodde" att taket skulle sänkas med ny panel.

Att det blivit så här beror på att de lagt spiroröret längst ned i bjälklaget, så det inte blev plats för 90°-böjen. Säg till dem att lägga röret högre upp i blälklaget, så är problemet löst.
Men det är väl försent att rätta till förstås :(

Aha, så det finns inget att göra är det?
Taket skall varken sänkas mer eller göras om! Det var tight som det var i bjälklaget, därför kunde inte rören dras på annat sätt! Men med facit i hand så hade det vart bättre att sänka taket ytterligare!
:(

Tack för svaren!

// repseJ
 
Finns "korta böjar" som får plats i bjälklaget, vissa tillverkare har även kort böj där ena anslutningen är i spiromått (muff) så ramen till donet passar direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.