Hej! Var idag och planerade vårt drömkök. 30mm stenskiva blir det, vi har fallit för ikeas domsjö porslins dubbelho.

Problemet är att det står på infon att det krävs minst 38mm tjock skiva, eftersom det blir vansinnigt dyrt tt beställa 40mm stenskiva undrar jag om nån har erfarenhet av domsjö och 30mm skiva?
Tacksam för svar!!
 
Det står inte att det krävs, det står att den passar. Vad jag kan se på produktinfon ska inte själva tjockleken på skivan spela någon roll. Däremot så ska ju luckan/lådan som är under passa in rätt på höjden. Är det ikea kök ni ska ha eller har ni bara köpt hon därifrån ?
 
Ok, det stod visst "minst 38mm"
 
Det kan kanske gå att bygga på skåpens höjd med en 10 mm tjock list, så kommer ni upp i den rekommenderade höjden.
Det beror förstås på hurdana skåpfronter ni planerat att ha.
 
Ifall du har en ikeastomme som är 800mm hög så måste säkert skivan vara 38mm hög för att inte hamna för långt ner och inkräkta på luckan/lådans höjd som är under. Nödlösning är att kapa bort 8mm på fronten/luckan under.
 
Det verkar ju ska sitta en täcksida strax under. Klyv bara bort 8mm på den upptill så är det fixat
 
ullberg
Jag har en domsjö, förvisso enkelho men även där skriver de 38mm vill jag minnas, i en 30mm granitskiva och det funkar utmärkt. Jag minns att jag liksom TS oroade mig för dessa saknade 8mm men det blev aldrig något problem. Kanske var det något beslag / stag som inte gick att fästa i de färdigborrade hålen men man behövde inte såga i fronterna eller liknande stora ingrepp.

(och precis när jag skrivit ovanstående inser jag att jag har ett Faktum-kök, inte dagens Metod eller vad det heter, så kanske är det annorlunda idag... :( )
 
Tack för svar! Är endast hon som blir Ikea, resten blir ett finskt lokalt snickeri som följer gängse standard.

Enkelhon har jag sett många som har i 30mm skiva, däremot stod det inget om 38mm på den..

Om det är endast staget som tar i är det ju inte hela världen, inte heller om övre sidan på lådfronten, blir massiva träluckor så lätt att såga!

Har inte köpt hon än men verkar som det blir en snabb resa till Ikea och kolla!
 
Eftersom ni skall ha sten så skulle jag välja en annan porslinsho som monteras under bänkskivan istället för ovanpå. Det är ganska opraktiskt att inte kunna "raka" ner skräp/vatten och annat i hon från omkringliggande bänkskivor.

Så här kan det se ut
 
Redigerat:
Det va väldigt snyggt kök ni har!!
Förstår vad du menar men tyvärr blir prisskillnaden mot annat fabrikat allt för stor( om vi inte missat någon) så det står mellan denna eller någon tråkig rostfri tyvärr..
 
Hmm, ja i Sverige är alternativen dyrare än Domsjö men vågar man handla på nätet finns det mycket mer att välja på.
 
Den nedstickande porslinsfonten på Domsjön som säljs nu (till Metod)gör att du behöver ha 38mm skiva för att luckan/lådan/blindfronten under skall få plats. Kolla med snickeriet om de kan göra en måttanpassad front som passar där till din skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.