Hoppas att det finns något med erfarenhet som kan hjälpa mig med min setup.

Jag kör Domoticz på en Raspberry pi med en Razberry modul påkopplad. Hade en fungerande brytare när sd-kortet gick sönder och jag fick ominstallerat operativet på ett nytt sd-kort. Det är en Qubino 1 relay brytare jag har.

Nu kan jag inte få brytaren att fungera och jag vet inte vad problemet är. Kan det vara så att brytaren fortfarande tror att den är ihopparad med den gamla installationen och kräver en exkludering först?

När jag försöker lägga till brytaren via "include node" verkar det inte hända något alls. Jag trycker 3 ggr på i1 (lysknappen) enligt manualen för brytaren. Kollar jag senare i setupen för Razberryn så finns det märkligt nog en Qubino brytare där. Jag "kan" slå av och på den på devices sidan men signalen verkar inte gå fram, för inget händer med lampan. Domoticz verkar dock tycka att lampan tänds och släcks.

I loggen ser jag en massa rader enligt nedan:
2017-05-26 20:35:21.990 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4045402569, NodeID: 3 (0x03)

Det kommer med ca 30s mellanrum.

Vart ska jag börja felsöka?
 
Loggen tyder på att den inte får kontakt med brytaren. Det bästa är alltid att exkludera riktigt, så den är helt borta, sedan inkludera den igen.

Det tråkiga med inbyggda brytare/enheter är att ibland behöver de kopplas loss och tas närmare huvudenheten för att kunna exkluderas/inkluderas. Lite beroende på hur signalerna hoppar mellan andra brytare för att nå fram.
 
Tack för feedback. Har väldigt svårt att få poletten att trilla ned när det gäller Domoticz, men det kommer väl snart hoppas jag.

Har inte blivit bekväm med tanken att enheterna måste vara nära controllern vid inkluderingen. Känns avigt att jag måste ha en speciell liten setup där jag enkelt kan koppla in varje brytare för att köra inkluderingen. Men det får jag vänja mig med. Jag får montera lös brytaren och koppla in den just vid controllern för att försöka lyckas med total exkludering.
 
Ja, det finns vissa usb-stickor som du kan koppla bort från raspberryn och ta närmare enheten som ska läggas till. Kommer bara inte på vilken det är.

Oftast, fungerar det att koppla in enheter även när de är monterade, då om meshnätverket fungerar som det ska.

En annan sak som din logg kan tyda på, är att det finns enheter som inte fungerar optimalt, och då spammar nätverket med information, då kan det uppstå kontakt problem för andra enheter. Men det ser u i loggen där det loggas alla anrop till enheter, om det är någon enhet som syns extra mycket.
 
Aeon labs z-stick är den pinne som man kan ta loss och som med inbyggt batteri funkar att ta med sig till där enheten skall vara placerad för att på plats inkludera den.

Ärligt talat har jag inte haft så mycket lycka med det heller. Z-wave känns för det mesta som hit or miss och när man väl lyckats få enheterna att snacka korrekt med varandra så ger man tusan i att röra prylarna. Kan iofs bero på att jag kör Open-Zwave som inte riktigt är helt hundra i alla lägen.

Nu vet jag inte exakt hur razberry fungerar, men på z-stick sparas så vitt jag vet konfigurationen ner i ett internt minne, så även om man installerar om operativet, så har både pinnen och enheterna lite koll på varandra. Då har det iaf för mig varit en rejäl reset av allt som behövts. Hårdvarureset av z-wave pinnen samt exkluderande av varje enhet. Sen inkludera allt igen. Lite drygt men.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.