Har haft besök av sotaren för provtryckning av skorstenen och det gick väl inte så bra :'(

Bakgrunden är att vi funderat på att sätta in en kammininsats i öppenspisen och för att få den godkänd måste skorstenen provtryckas efter installationen.
Nu har vi provtryckt även innan och kan då konstatera att det blir en dyr kammin...

Skorstenen har 4 pipor, dvs 2 rökgångar och 2 ventilationskanaler. De två ventilationskanalerna är pluggade nertill och används inte längre.
En rökkanal provtrycktes och då kom det rök ur alla 4 kanaler :'( Tack å lov är de tinget läckage ut åt sidorna :)
Sotaren kallar det "mellanväggsfel" och det måste åtgärdas för att få en nyinstallation godkänd. Han kunde konstatera att felet troligtvis sitter långt ner i skorstenen.

Skorstenspiporna måste alltså åtgärdas på något sätt, frågan är bara hur?

Jag vet om två metoder, insatsrör och invändig gjutning.
Vilken är bäst/billigast osv?

Eftersom det bara är en pipa som ska besiktas skulle det förmodligen räcka med att åtgärda den, men det kanske är riktigt dumsnålt att inte fixa båda samtidigt?

Om man nu väljer metoden med invändig gjutning, kan man då göra det bara den sträcka som är dålig eller måste hela pipan fixas ?
Tänker jag helt fel om jag bara fixar det som verkligen är så dåligt att det inte klarar en besiktning?

Det hade naturligtvis varit ett annat läge om skorstenen läckt utåt och vi haft ett brandskyddsproblem, men nu är det ju inte riktigt så.

Ett ytterligare alternativ är att skippa kamininsatsen och låta det vara som idag med sporadisk myseldning i öppenspisen.

Tips och råd och kommentarer mottages tacksamt!

 
T
Skriv "skorstenstätning" och det område du bor i på sökmotorn i internet, så får du fram vilka firmor som finns i ditt område och fråga sen dessa om priser/ system. Vad jag vet finns det egentligen bara 2 som funkar:

1: "Glidgjutning" av kanalen, man drar en säck upp och ner som trycker ut en speciell massa som tätar, de mest förekommande är av typen "Isokern" och riktigt utfört får du då 10 års garanti. C:a 800-1000:-/m

2: Att man drar en rostfri slang i den trasiga kanalen och häller sen ner isolering i kanalen runt denna slang,
detta håller längre och kostar c:a 1000:- m.

Det finns även ett system där man stoppar i en specialslang och sen sätter denna under högt tryck/temperatur i kanalen som sen ska klara höga temperaturer, men en del sotare vägrar befatta sig med detta system så jag skulle undvika detta system.

Om du nu investerar i omgjutning av din skorstensstock, borde du även fundera på att täta ventilationen, om du nu inte har satt in något ventilationssystem, varför pluggade man ventilationen i  detta fall ? Jag tror att du menar att man pluggat för gamla pannan ( har du bytt från olja till v-pump ? )och något till som i detta fall förmodligen kan vara imkanalen till köket, medans ventilationen fortfarande är öppen.

Kolla om alla 4 "piporna" uppe i skorstenen är öppna och försök sen spåra varje "pipa" för sig. Jag tror att du har ett klassiskt problem, gamla oljepannan borttagen och att man pluggade kanalen för denna panna nere i pannrummet, men struntade i att plugga uppe i skorstenen, vilket är helt åt h-e, för då regnar det in och man får kylsprängningar i skorstenen vintertid då det inte finns några avgaser som håler skorstensstocken varm. Kolla upp detta och återkom.
 
TN-Funkis skrev:
Om du nu investerar i omgjutning av din skorstensstock, borde du även fundera på att täta ventilationen, om du nu inte har satt in något ventilationssystem, varför pluggade man ventilationen i  detta fall ? Jag tror att du menar att man pluggat för gamla pannan ( har du bytt från olja till v-pump ? )och något till som i detta fall förmodligen kan vara imkanalen till köket, medans ventilationen fortfarande är öppen.

Kolla om alla 4 "piporna" uppe i skorstenen är öppna och försök sen spåra varje "pipa" för sig. Jag tror att du har ett klassiskt problem, gamla oljepannan borttagen och att man pluggade kanalen för denna panna nere i pannrummet, men struntade i att plugga  uppe i skorstenen, vilket är helt åt h-e, för då regnar det in och man får kylsprängningar i skorstenen vintertid då det inte finns några avgaser som håler skorstensstocken varm.  Kolla upp detta och återkom.
Huset har aldrig haft någon panna.
Byggår är 1910 så på den tiden var det enbart vedeldning.
Någon gång på 70-talet blev elvärme istallerat (takvärme).
Har kikat ner i ventilationskanalerna och den ena slutar på övervåningen och den andra går ända ner till bottenplanet.
Jag hittar inget som tyder på att det skulle finnas någon ventil i murstocken, så det är antagligen igenmurat.
Eftersom det även kom rök i den korta kanalen när rökbomben låg längst ner är det väl ganska troligt att det är fråga om just frostsprängning ? Borde väl kunna bli det även om det inte funnits någon panna... Jag vet att de som bodde i huset före oss inte eldade så mycket.

Det är väl inte helt otroligt att vent-kanalerna blivit igensatta just för att det kommit in rök den vägen?

Tycker det är lite konstigt att inte sotaren känner till / säger något om detta klassiska problem ???

Det enda tips sotaren hade var att man kunde ta upp ett hål från sidan för att komma åt att fixa mellanväggsfelet.... Känns som det är rena lotteriet att försöka ta upp ett hål på rätt ställe för att fixa det. Lyckas man kan man antagligen köpa en lott och vinna lite pengar samtidigt.

Mellanväggarna består f.ö av "stående" tegelstenar och är alltså ganska klena.
 
Riktigt sådär drastisk har jag inte tänkt vara :p

Jag nöjer mig med att det fungerar.
Utrymmen har vi så vi klarar oss ändå ;)
 
Fler drastiska ideer kom upp igår.

Fyll kanalen med betong föreslog en av mina vänner....
Bra eller dålig idé?

Skulle det vara möjligt att helt enkelt gjuta igen vetilationskanalen?
Känns ju som en ganska drastisk metod som är riktigt obra om man ångrar sig.

Synpunkter?

 
fyll upp murstocken med mursand och gjut en kaka med betong på toppen.
då kan man ju alltid ta kanalen i bruk på något sätt.
 
Finns det inte risk att sanden binder fukt som skapar problem (frostsprängning t.ex) med den lösningen?

Även om vi eldar när vi är hemma kan det ju hända att vi reser bort någon period på vintern.

 
T
Hej igen.

En gammal och mycket billig lösning är att montera en vertikal plåt c:a 30-50cm ovanför skorstenen som förhindrar att det regnar/snöar in (kallas visst för häxa).

Att "plugga" en skorsten är enklast med en plåt över den aktuella pipan på toppen av skorstenen och lite cement ovanför så att man sen kan öppna upp igen vid behov, att fylla hela kanalen skulle jag undvika helt.

Du kan faktiskt köpa rostfri slang själv och dra i de befintliga kanalerna själv för att spara pengar, sotarnas monopol gäller inte längre, men det är viktigt att du följer föreskrifterna. Om du bara ska ha för ventilation duger billiggare aluminiumslang som man brukar dra upp genom pipan (oftast brukar folk använda t.ex gamla petflaskor som dragplugg med lina ).

Det är klart att sotaren inte nämner detta (det är hans bästa leverbröd att reparera frostsprängda skorstenar när folk bara pluggar i källaren, istället för skorstenstoppen som är det viktigaste, när t.ex folk bytt ut den gamla pannan till VP).

Kolla tidigare inlägg på ventilation här, kanske dessa inlägg kan hjälpa dig i din situation.
 
TN-Funkis skrev:
Hej igen.

En gammal och mycket billig lösning är att montera en vertikal plåt c:a 30-50cm ovanför skorstenen som förhindrar att det regnar/snöar in (kallas visst för häxa).

Att "plugga" en skorsten är enklast med en plåt över den aktuella pipan på toppen av skorstenen och lite cement ovanför så att man sen kan öppna upp igen vid behov, att fylla hela kanalen skulle jag undvika helt.

Du kan faktiskt köpa rostfri slang själv och dra i de befintliga kanalerna själv för att spara pengar, sotarnas monopol gäller inte längre, men det är viktigt att du följer föreskrifterna. Om du bara ska ha för ventilation duger billiggare aluminiumslang som man brukar dra upp genom pipan (oftast brukar folk använda t.ex gamla petflaskor som dragplugg med lina ).

Det är klart att sotaren inte nämner detta (det är hans bästa leverbröd att reparera frostsprängda skorstenar när folk bara pluggar i källaren, istället för skorstenstoppen som är det viktigaste, när t.ex folk bytt ut den gamla pannan till VP).

Kolla tidigare inlägg på ventilation här, kanske dessa inlägg kan hjälpa dig i din situation.
Tack för ett utförligt svar!
En "häxa" borde vi nog skaffa :)

Var kan jag hitta föreskrifter om vad som gäller egentligen?
Jag har inget större förtroende för sotaren faktiskt >:(
 
T
Hej igen.

Skitbra länk, priserna är bra ( runt 686:-/m inkl moms) om du har ork/tid att fixa detta själv. Däremot vill jag påpeka en sak som du ska se upp med när du kollar denna länk. Jag rekommenderar INTE att man avslutar rostfri slang inne i skorstenen nere i källaren, utan den bör avslutas utanför skorstensstocken i en svag lutning nedåt. anledningen är den dan du ev ansluter någon typ av värmekälla som ger varma avgaser, då får du också kondens vilket rinner nedåt. Om slangen då är avslutad inuti skorstenen får du fuktskador igen, men om slangen är utanför är det bara att ha en skarv och en mindre akvarieslang som leder kondensvattnet ner till en avloppsbrunn.

Själv har jag gaspanna och jag får c:a en hink kondens på 3 dar vintertid (25liter=8,3 L /dygn) )

Direktlänken är: http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm om du vill meka med detta i sommar. Tack för länken Andreas, roligt att priserna börjar gå nedåt nu.
 
Ubbe skrev:
Fyll kanalen med betong föreslog en av mina vänner....
Bra eller dålig idé?

Synpunkter?
Dålig idé skulle jag säga, fyll då hellre dessa med ett isolermaterial som heter vermekulit och mura sen en liten kaka på toppen så kan du lätt öppna upp kanalen i botten och vermekuliten rinner ut.

De två rökkanalerna kvar, används bägge ?(eller kommer att användas?) Eller är det bara den som du skall sätta en insats i??

TN-Funkis skrev:
.../är den dan du ev ansluter någon typ av värmekälla som ger varma avgaser, då får du också kondens vilket rinner nedåt.
Snarare är det är svala avgaser som det ger kondens (olja,gas, ibland pellets), skall man så småningom ansluta något som eldas med ved så är det frågan om rökrörets dimension räcker vid ett nedstoppande av rör, de flesta braskaminer kräver absolut minst 120 i dimension och det kan vara svårt att få ned i tex en 140x140 kanal.
 
brasse skrev:
Dålig idé skulle jag säga, fyll då hellre dessa med ett isolermaterial som heter vermekulit och mura sen en liten kaka på toppen så kan du lätt öppna upp kanalen i botten och vermekuliten rinner ut.

De två rökkanalerna kvar, används bägge ?(eller kommer att användas?) Eller är det bara den som du skall sätta en insats i??
Båda kanalerna används och kommer att användas även i fortsättningen :)
Vedspis i köket till den ena kanalen och öppenspis/insatskamin i den andra kanalen.

Finns det någon chans att få skorstenen godkänd med lösningen att fylla igen ventilationskanalerna?


 
Ubbe skrev:
Finns det någon chans att få skorstenen godkänd med lösningen att fylla igen ventilationskanalerna?
Det är ju omöjligt att säga, det beror på om han får upp trycket när han provtrycker (om han nu ens provtrycker som man ska göra), det enklaste är väl att ringa och fråga om det är OK att sätta igen ventilationskanalerna och om det är OK med litet läckage mellan kanalerna (om det nu var ett litet läckage).

Om du bestämmer dig för att reparera skorstenen så tycker jag att det är bäst att glidgjuta kanal(-erna), använder du dig av en välkänd firma som är medlem i Skorstensfolket e.dyl "paraplyorganistion" så har du 10 års garanti men det håller mycket längre än så och du slipper under en lång tid framöver undra om dina läckage har spritt sig till andra delar av skorstenen. Nackdelen är som vanligt att det är dyrt.
(Att ta dit nån och sätta insatsrör blir ungefär samma kostnad vad jag har förstått men man krymper rökrörets area så pass mycket att det kan bli problem med draget istället.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.