Jäkligt skum rubrik, jag vet. Kom ej på något bättre.


Ponera att person xö driver ett företag "x bygg"
Domännamnet xobygg.se är köpt och hemsida finns.

2 år senare startas ett företag som heter " y tak"
Dämännamn ytak.se

Y tak köper sedan xöbygg.com och xöbygg.se osv och pekar om till sin egen hemsida.


Får man göra så?
Kan xö göra något åt saken.


Båda företagen sysslar med samma verksamhet i samma stad.
 
Tillägg

Xö är ett efternamn.

Y har ingen i det företaget med det efternamnet.

Syftet är alltså endast att få de som skriver fel webadress att hamna på sin sida
 
peternicklas
Detta handlar om att köpa ett domännamn på ett företag som redan finns. Ja det ska vara fullt möjligt. De som är rädda om sitt namn köper även upp domänerna med samma namn. En domän kan både ägas av en privatperson eller ett företag. Finns många som har spekulerat i att köpa domäner som sedan blivit inlösta av företag.
 
pbengtsson skrev:
För .com vet jag inte, men för .se kan man hävda att man har rätt till domännamnet, det kostar några tusen i avgift.
Mer info hur man gör för att lösa en tvist kring .se, .nu domän. [länk]
Kolla in tidigare ärenden så inser man att det är inte lätt att få rätt [länk]
Antog att det inte skulle bli lätt.

Hur funkar det med sökmotorer, om man googler på företaget kommer bara den riktiga upp. Är det risk för att de andra dyker upp så småningom?
 
peternicklas skrev:
Detta handlar om att köpa ett domännamn på ett företag som redan finns. Ja det ska vara fullt möjligt. De som är rädda om sitt namn köper även upp domänerna med samma namn. En domän kan både ägas av en privatperson eller ett företag.
Skulle ha tänkt på det innan.
 
Sökmotorer bryr sig inte så mycket, de letar efter relevans. Sköter ägaren om hemsidan så kommer denna komma först, de andra URL kommer knappt synas.
Men det är en snårig branch, och det finns möjlighet till framgång genom att skicka en begäran till de som "fejkreggat" domänerna och begära att det släpper dem, annars.... de har oftast ingen koll och släpper domänen

Jag tror det frammåt blir mindre viktigt med URL, då adressfältet i webbläsaren kombinerar sök och uppslag.
 
Domäntvister bygger mycket på om ett domännamn köpts i ond eller god tro. Det här ser ut som ett klockrent fall av ond tro.

Jag föreslår att man kontaktar företaget som köpt domänen och begär att de lämnar över den frivilligt. Går de inte med på det så öppnar man en tvist. Jag hade ringt lokaltidningen också - chans till gratisreklam plus att man får chansen att sprida skit om konkurrenten "om de spelar fult mot konkurrenterna på det här sättet kan man ju undra hur de beter sig mot sina kunder".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.