Hej!

Jag och min fru sålde vårat hus för ca 2 månader sedan som vi bott i 5 år. Nu ringer dom nya ägarna och säger att ventilationen i det stora badrummet inte funkar (vanlig ventilation, från luft tror jag det heter) . Dom har tagit ditt en firma som säger att det är igen satt och spruckit. Det kostar 8700 enligt firman och de vill ha det till att det är ett dolt fel. Men e det verkligen ett dolt fel då dom gjorde en bes av huset?

Tacksam för snabba svar
 
Ej dolt enligt mig, väldigt lätt att kolla om en ventilation funkar. Så det skulle uppdagas i deras besiktning.
 
P
Folk vill så gärna skrika "dolt fel" så fort det är fel som man inte vill betala för.
Det är inte något nytt hus dom köpte eller hur?

Då det verkade mycket enkelt att hitta felet så tycker jag köparna skulle gå på deras besiktningsman och fråga varför denne inte hittade detta fel innan köpet.....

Ett dolt fel är någon som man inte kan hitta utan en mycket omfattande och kanske en förstörande undersökning.
 
*suck* Nej det år inte ett "dolt fel" såsom sagts.
Det är de nya ägarnas ansvar och inget som du skall behöva befatta dig med.
Kort sagt kan de skrika hur mycket de vill, vill de ens dra det till en tingsrätt så kostar det mer än 8700:-

Sitt lugnt och be dem läsa på.

/Kent
 
Tack för snabba svar, huset e byggt 1981. Tack än en gång
 
Dessutom ska det vid dolt fel vara en väsentlig summa jmf med köpeskillingen vilket detta knappast torde vara.
 
Rebeckaf skrev:
Dessutom ska det vid dolt fel vara en väsentlig summa jmf med köpeskillingen vilket detta knappast torde vara.
Det var däremot nytt för mig, källa?
 
Fantastiskt. Man får ju snart elda upp ett hus istället för att sälja det.

Detta fall borde likna en panna eller cirkulationspump som går sönder. Är det också ett dolt fel?
 
Hempularen: Jordabalken 19 c §
Ett avdrag på köpeskillingen skall beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för tillträdet mellan fastighetens värde i felaktigt och i avtalsenligt skick. Lag (1990:936).

Detta har jag fått förklarat för mig som att det måste vara fel av "viss betydelse". D v s att ett fel som kostar 5000 att laga på en 3-miljonerskåk hade inte ändrat budgivningen om det varit känt. Finns förmodligen praxis runt detta, men det är inget jag läst (och jag kan ha fel, har som sagt inte läst på själv).
 
Tror att många säljare (ofta äldre personer) går med på att betala av rädsla för att bli indragna i en rättsprocess. Som vanligt en lag som tillkommit med syfte att skydda parasiter och människor med klen möblering på ovanvåningen och främja deras vettlösa framfart i samhället på andras bekostnad. Med andra ord ska man som äldre ge bort sin egendom eller ännu hellre betala till för att bli av med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.