För en vecka sen började det droppa in vatten på vinden.
Ringde direkt försäkringen och dom kom och kollade, han
såg att taket var felkonstruerat, nockpannorna var inte dit spikade,eller på halva huset är dom spikade faktist. Men där dom inte var spikade hade pannorna rört på sig vilket lett till att vattent har runnit ner där. Iaf så täckte försäkringen det där det droppade in och när dom åtgärdade det och öppnade upp såg dom att det var mögel under pappret/filten ner till råsponten,vilket sen visdade sig vara under hela taket vilket dom påstod berodde på att det var för dålig ventilation. Huset är byggt -88. taket är tegelpannor.

Vad tror ni om det,får jag igenom det som dolt fel? köpte huset för 2 år sen. har offert från en byggfirma på 250000kr nu. Huset besiktades,men om taket skrev han att det inte kunde inspektera innifrån pga att det inte finns inspektionsluckor,dät är ingen krypvind. Byggarna som åtgärdade det försäkringen stod för sa att det har pågått en länge tid,minst 6-7 år eftersom virekt smulade sönder under på vissa ställen.

tacksam för svar.
 
O
Har väldigt svårt att se detta som dolt fel. Att behöva lyfta en takpanna eller 2 ingår i din besktingsuppgift.
 
Okej, lyfta på en par pannor och där såg det bra ut, lyfte dock inte bort alla pannor. du anser att jag behövde göra det?
 
O
Nix, men ingen vet hur många! Att ventilationen var dålig borde du sett.

Där har du det svåra med dolda fel. Säljaren kommer naturligtvis hoppa på dig. Så oavsett om det nu skulle visa sig flera här med mig skulle misstänka dolt fel. Så känns det väldigt svårt att vinna. Det är många varningstecken. DEt kan t.ex vara så att du borde gått upp å gjort en inspektionslucka.
Tänk på att en process kan kosta massa pengar. Det finns en härligt bevingat uttryck, det är en sak att ha rätt en annan att få rätt
 
Stickan56
Det skall inte regna in bara för att en tegelpanna fyttat på sig. Det är inte takteglet som gör taket tätt utan underlagspappen.

MVH Stickan
 
Men det har ju regnat in där i 6-10år så pappret har gett upp. Hur borde jag har sett att ventilationen är dålig? det finns ventilations luckor på båda gavlarna, men det räcker tydligen inte,hur ska jag veta då?
Vi tänkte sälja huset i somras och den köparen som var hit då hade en besiktningsman hit och var på taket och kollade men missade också det där..
 
Stickan56
dalle24 skrev:
Men det har ju regnat in där i 6-10år så pappret har gett upp. Hur borde jag har sett att ventilationen är dålig? det finns ventilations luckor på båda gavlarna, men det räcker tydligen inte,hur ska jag veta då?
Vi tänkte sälja huset i somras och den köparen som var hit då hade en besiktningsman hit och var på taket och kollade men missade också det där..
Det är ju svårt när man inte lyckas komma in på vinden.

MVH Stickan
 
Ja det är svårt, har pratat med en jurist och försäkringsgubben som var och kollade på skadan och båda dom tyckte det var solklara dolda fel. Men ni tycker inte jag ska gå vidare med det här då?
 
På det här forumet kommer du alltid att få rådet att inte gå vidare. Jag vet inte om det beror på att alla här är husägare och är rädda för dolda fel när de själv säljer. Detta är tillräckligt mycket pengar för att du ska prata med en erfaren entreprenadjurist. Ta sedan det råd du får därifrån. Kolla också med hemförsäkringen om de har rättshjälp som kan täcka kostnaden för advokat.
 
Okej det är så här,tack för ditt svar. Min försäkring täcker 85% av kostnaderna upp till 85000kr så vi får väl gå den vägen då och prova vad det ger.
 
Trodde inte försäkringar täckte läckage av vatten som kommer utifrån. Hade ett läckage förra året i en ränndal, rann ner o förstörde tapeten i ett rum. Men brydde mig inte om att ringa försäkringsbolaget, men det kanske man skulle gjort.
 
dom räknade det som otur då nockpannan hade rört på sig..
 
Du skriver "För en vecka sen började det droppa in vatten på vinden.
Ringde direkt försäkringen och dom kom och kollade, han
såg att taket var felkonstruerat " Hur kunde du hitta att det droppa in på vinden? Och hur kunde försäkringsbolagets man se att det var felkonstruerat.
Du skriver "Huset besiktades,men om taket skrev han att det inte kunde inspektera innifrån pga att det inte finns inspektionsluckor" Vem var det som anlitade besiktningsman vid överlåtelsen var det du då hade du en dålig besiktnings man, om det är som du säger angående hur läckan hittades. Var det säljaren som ordnade med besiktning ja då återstå fortfarande din undersökningsplikt. Men den springande punkten är behövdes det göras ingrepp på huset eller taket eller lyfte man på pannorna för att upptäcka vad som var fel. Och som sagts tidigare det är inte pannorna som gör taket vattentätt.
 
Bor i ett 1 1/2 plans hus och det började droppa in på övrevåningen från taket rätt ner i sängen så jag märkte bra att det droppade in. Jag det såg han då han började plocka bort pannorna från nocken då dom inte var fast spikade.
Säljaren eller mäklaren anlitade besiktningsgubben.
Alltså det var då försäkringskadan skulle åtgärdas som det egentliga felet hittades då det var mögel under pappen ner till råsponten vilket efter mer undersökning visat sig vara på hela taket och det pga för dålig ventilation, det är det jag vill ha till dolt fel. Kan ju inte börja riva upp pannor och pappen då jag kollar på ett hus, eller?
 
Att lyfta på takpannor ingår definitivt i en jordabalksbesiktning. Annars köper man grisen i säcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.