Hej!
Har köpt ett hus i november med en nyrenoverad källare efter en vattenskada.
Alla reglade väggar i källaren sågades bort 60 cm från golv och uppåt.
Nya skivor sattes dit och sedan har dom spacklat och målat över.
När vi flyttade in så var nästan värmen helt avstängd i källaren. vi satte på värmen och vips några veckor senare så hade nästan varje skarv spruckit. Verkar som att dom använt sånt där nät som det ska vara i skarvarna.
Kan detta räknas som dolt fel?
 
Hur mycket har det spruckit? Vad är det för skivor? Gips?
Gipsskivor ändrar sig inte så mycket, så man kan förmoda att det är regelstommen bakom som rör sig.
Det är väldigt tveksamt till att det kan vara ett dolt fel. Trä är ett hygroskopiskt material som ändrar sig med varierande fuktighet. Det går inte att komma ifrån. Det hade naturligtvis varit bättre ur den synpunkten om man valt plåtreglar. Men du har hela tiden varit medveten om att det var trä?
Och även om det nu skulle gå att få det till ett dolt fel: vad kostar det dig i tid och pengar att spackla igen sprickorna? 100 kronor spackel och tre timmar, kanske? Om du dessutom väntar med det tills stommen stabiliserat sig, så kanske reparationen varar.
 
Be tidigare ägare bekosta spacklet. Vill de inte så...

Sånt här som gör att man är rädd för att sälja huset. Köper man hus får man räkna med att fixa lite, annars finns det hyresrätt.
 
jo, men köper man ett hus med nyrenoverad källare så räknar man inte med att börja med att renovera där med en gång. plus att man får flytta ut allt från alla rum igen och få en massa slipdamm!
 
AnneFi
Vad sade besiktningsmannen? trä krymper ju när det torkar. jag personligen hade inte velat ha trä på mina källarväggar överhuvudtaget.
 
Om ni har träregelverk så hade det säkert en hel del fukt i sig om det var dåligt med värme på. Att då samtidigt som vintern slår till rejält (som den gjorde i vinter), höja värmen kan leda till en rätt dramatisk uttorkning med rörelser och sprickor som följd.

Vad var det som var fel när ni flyttade in? Att det var lite värme på i källaren? Att det var träregelverk? Det är inte dolda fel.
 
Fein skrev:
Be tidigare ägare bekosta spacklet. Vill de inte så...

Sånt här som gör att man är rädd för att sälja huset. Köper man hus får man räkna med att fixa lite, annars finns det hyresrätt.
...kan bara hålla med.
 
Om det är nyrenoverat efter en vattenskada så borde man väl kontakta de som utfört renoveringen att de får komma och åtgärda något som inte verkar vara gjort på bästa sätt.
 
byggankan skrev:
Om det är nyrenoverat efter en vattenskada så borde man väl kontakta de som utfört renoveringen att de får komma och åtgärda något som inte verkar vara gjort på bästa sätt.
Det beror väl på vad som är beställt? Det klankas ner en hel del på hur mycket hantverkare fuskar men jag är rätt säker på att en stor del av dessa fuskjobb beror på ett eller annat sätt på att beställaren valt en billigare/sämre lösning.
 
Om det är en vattenskada så är det väl försäkringsbolaget som beställt och det ska ju återställas i det skick som det var, och det var ju knappast sprickor innan.
 
Ah, ja det har du rätt i. Läste inte att det var en försäkringsskada från början...
 
byggankan skrev:
Om det är en vattenskada så är det väl försäkringsbolaget som beställt och det ska ju återställas i det skick som det var, och det var ju knappast sprickor innan.
Det stämmer inte. Det finns ingen självklarhet i att det ska återställas i det skick som var och normalt bygger man inte upp till samma standard, utan ofta till en bättre standard.

Det är fastighetsägaren som står som beställare och avtalar med byggaren om vilken standard man vill ha när man återställer. Har man haft träreglar innan avtalar man ofta om att sätta plåtreglar istället.

Beroende på vilken standard man väljer blir det olika dyrt. Försäkringsbolaget ersätter för den standard som var innan skadan, vilket nästan aldrig täcker hela kostnaden, eftersom man för att bedöma standarden före skadan tar hänsyn till åldern.

Frågan gällde om det är ett dolt fel och det har jag svårt att se.

Däremot är det klart att TS kan kontakta byggfirman och visa resultatet och be om att de åtgärdar det. TS kan ta hjälp av tidigare ägare för att försöka reklamera arbetet.
 
Mycket intressant att se hur diskussionen går, ni verkar alla vara insatta i det hela.
Jag hade fel att det var gips skivor (SORRY), det är massonitskivor vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur trä rör sig? Och jag undrar hur försäkringsbolaget ställer sig till att man använt det materialet? är det vanligt att man har det som innerväggar? trodde att det var gips som gällde! Börjar undra mer och mer om det verkligen är som säljaren sa, att fackman gjort jobbet. Han kan ju lika gärna fått pengar och gjort jobbet själv. Vill tillägga att jobbet är gjort bara månader innan huset såldes till oss! känns som en snabb lösning, vad vet jag!
 
MB77 skrev:
...kan bara hålla med.
Jag tror ju säkert att du bara accepterat och börjat renovera själv direkt, bra att du är så tolerant och fruktansvärt redig!
 
Menar du att det är källare med träreglar och masonitskiva även på ytterväggarna? Är det verkligen masonit och inte OSB eller spån?

Vilket som en halvdan konstruktion med trä i källaren. Försäkringsbolaget är som tidigare sagt endast en avtalspart till boende. Vi kan skicka ut ett byggbolag som fakturerar skadan till oss och vi fakturerar självrisk. Men lika ofta blir det endast rekommendation till kunden att anlita en viss firma i trakten och att skadebelopp utbetalas till kunden som då står som beställare och väljer byggsätt och material tillsammans med firman. Eller att man kommer överrens om att skadan skall åtgärdas själv och ersättning utges i rena kontanter på kontot.

I det här fallet hade jag tagit en diskussion med tidigare ägaren för att få kontakt med eventuell byggare och se hur de byggt. Dolt fel skall vara ett sådant fel i konstruktion som inte hade gått att upptäcka vilket är tveksamt i detta fallet. Vad hade inte gått att upptäcka eller förutse här?

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.