Har köpt en 70-tals villa och tvättstugan är likadan nu som när huset byggdes. Däremot en ny våtrumstapet på ena väggen och varmvattenberedare som är rätt ny. Likaså en nyare tvättbänk med skåp och blandare. Det har runnit en del vatten på underskåpen och jag kastade ut hela skiten i samband med ny tvättmaskin. Då ser jag att våtrumsmattan inte sitter som den ska vid brunnen. Det är liksom luft under men den sitter ändå runt brunnen och man märker det som mest när man trycker med handen. Eftersom skåpet ändå var fuktskadat så bör ju allt vatten inte åkt rakt ner i brunnen. Detta var missat på besiktningen och även om man hade legat på backen och sträckt in handen så hade man enligt min mening inte kunnat känna sej fram till detta. Jag har inte gjort nåt mer och funderar på om detta räknas som dolt fel. Egentligen hade man behövt riva bort bänken och lossa blandaren för att upptäcka detta. Eftersom en del grejer i tvättstugan även var av nyare skick borde säljaren känt till detta men något sådant känner de såklart inte till. Det finns en dolt fel försäkring men jag är osäker och har inte kontaktat mäklaren. Vad bör jag göra förutom att renovera?
 
Svårt att riktigt förstå din beskrivning. Men jag har oerhört svårt att tro att detta inte gick att upptäcka vid en besiktning. Att det kanske inte ingick i besiktningsuppdraget är en sak (kolla uppdragsbeskrivningen), men i undersökningsplikten ingår även en hel del som en bes. man låter bli att titta på.

Jag tolkar (?) din beskrivning så att detta var säljarens bes. man som missade detta? Har du själv någon form av avtal med den bes. firman? Annars är de bara ansvariga inför säljaren.

Om detta va sv. fastigehtsförmedlings. "varudeklarerat" så kan det vara värt att anmäla, deras upplägg skall skydda mot både dolt fel och dålig besiktning. Dock med en hel förbehåll.
 
Ja det stämmer att det var säljarens besiktningsman och det var en okulär besiktning och inte varudeklarerat. Jag är själv lite tveksam därav frågan här. Utrymmet mellan golv och skåp var väl runt 10 cm och man har ju då en klart begränsad sikt. Mattan sitter ju ändå fast i klämringen men har lossnat från golvet antar jag just där runt. Vattenrören intill väggen går ner i golvet och det är inte tätat runt dom. Så det har nog runnit en del vatten ner i golvet. Egentligen borde säljaren som fixat därinne uppmärksammat problemet tidigare men sådant beteende gynnar väl knappt situationen. Jag förstår att man har en undersökningsplikt men iochmed att man fick 'riva' för att se det så kändes det som en gnutta möjlighet fanns men man kan inte få allt.
 
Evilstorm skrev:
Har köpt en 70-tals villa och tvättstugan är likadan nu som när huset byggdes. Däremot en ny våtrumstapet på ena väggen och varmvattenberedare som är rätt ny. Likaså en nyare tvättbänk med skåp och blandare. Det har runnit en del vatten på underskåpen och jag kastade ut hela skiten i samband med ny tvättmaskin. Då ser jag att våtrumsmattan inte sitter som den ska vid brunnen. Det är liksom luft under men den sitter ändå runt brunnen och man märker det som mest när man trycker med handen. Eftersom skåpet ändå var fuktskadat så bör ju allt vatten inte åkt rakt ner i brunnen. Detta var missat på besiktningen och även om man hade legat på backen och sträckt in handen så hade man enligt min mening inte kunnat känna sej fram till detta. Jag har inte gjort nåt mer och funderar på om detta räknas som dolt fel. Egentligen hade man behövt riva bort bänken och lossa blandaren för att upptäcka detta. Eftersom en del grejer i tvättstugan även var av nyare skick borde säljaren känt till detta men något sådant känner de såklart inte till. Det finns en dolt fel försäkring men jag är osäker och har inte kontaktat mäklaren. Vad bör jag göra förutom att renovera?
Definitionen på ett dolt fel är nåt i stil med "ett fel som man rimligen inte kan förvänta sig, med tanke på huset skick och ålder" (obs ej ordagrant, men nåt ditåt). Om tvättstugans plastmatta är 35-40 år gammal kan man rimligen förvänta sig att yt- och tätskikt har uppnått sin förväntade livslängd, så trots att det finns en dolda fel-försäkring vågar jag sätta en peng på att det är det svaret du får om du gör en skadeanmälan.
 
Redigerat:
Evilstorm skrev:
Har köpt en 70-tals villa och tvättstugan är likadan nu som när huset byggdes. Däremot en ny våtrumstapet på ena väggen och varmvattenberedare som är rätt ny.
Det är alltså orginalvåtrumsgolvmattan som har släppt från golvet runt brunnen. Den tekniska livslängden är förbrukad för länge sedan.

Det ende du kan göra är att renovera för egna pengar. Kom ihåg byte av golvbrunnen.
 
Brunnen skall man kunna rengöra genom att man lossar på vattenlåset och då är 10 cm inte tillräckligt, så bara det borde ge en signal om att något inte var rätt. Så anledningarna till egen kontroll är många före köp.
 
O
Tja... även om felet i sig skulle vara dolt, så borde ersättningen vara noll med tanke på att tvättstugan med råga överlevt sin ekonomiska och beräknade tekniska livslängd....
Så i det här fallet.... Så skulle du nog inte få många kronor. Så det är bara att sätta i gång och renovera med egna pengar...

Så du behöver inte ens fundera på huruvida det skulle vara dolt fel eller inte.... det är inte lönt att driva överhuvudtaget....
Eventuellt kan du kanske få dill försäkringsbolag att bekosta rivning och upptorkning...
Men detta kan andra mycket bättre än mig, det var bara en tanke som slog mig...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
En spegel på en käpp och en ficklampa är väldigt bra att ha när man besiktar hus. Det kostar ungefär 50 spänn och plötsligt kommer man åt att se nästan allt. Även under låga skåp.

Nu för tiden kan man även ta sin mobil och hålla den i det osebara området och ta en bild. Man kan faktiskt även få praktiskt nytta av en sån där fjompig selfiepinne.
 
Ok. Tack för de bra svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.