Hej,

Vi flyttade in till en kåk byggd 1970 for 2½ år sedan. Källaren står på betongplatta, oisolerad och ovanpå detta var det träreglar direkt mot betongen och golv på detta. En riskkonstruktion som säljaren gjorde oss medveten om. Helt ok eftersom vi visste om det vid köp!

Nu har vi sedan vi flyttade in känt lukt där nere. Frän lukt. Vi har trott att det antingen berott på att något djur gjort i från sig där nere eller att det gått frukt i trät upp från betongplattan.

På senare tid har lukten blivit värre och i samband med att vi ska få barn snart så bestämde vi oss för att plocka bort golvet och "göra rätt". allt trä är borta från hela källaren, men lukten försvinner inte.
Det finns en besiktninglucka i betonplattan där avloppstammen ligger synlig. Härifrån kommer lukten, från under betongen. Den enda möjligheten till detta är att avloppet läcker ut någonstans under betongen.
Det är inte ett lätt jobb att upptäcka vart sprickan är, en kamera fångar inte detta, utan man behöver troligen knacka upp golvet och lägga om stammen.

Kan detta klassas som ett dolt fel?

Villaförsäkringen tar inte i detta då rören är äldre än 30 år.

Mvh

Stefan
 
Kan du bevisa att felet fanns när ni köpte huset?

Annars får man nog ta med i kalkylerna att avloppet kan börja kärva efter 40 år.
 
Har ni försökt med att få röret filmat? Felet borde gå att lokalisera med kamera. OM det läcker under betongplattan så är det inte uppenbart att den lukten skall sprida sig upp i källaren ovanför plattan.

OM vi nu antar att röret läcker då är felet kanske dolt såtillvida att det inte gick att upptäcka vid en undersökning av huset (även detta är tveksamt, lukten borde ha kunnat upptäckas redan då). Men det finns också en regel runt dolda fel att man kan inte få ersättning för fel som man pga. husets ålder eller allmäna skick borde kunnat misstänka.

En avloppsledning kan visserligen bli väldigt gammal, men det känns ändå som ett fel man kanske kan ha anledning at förvänta sig i ett 40 år gammalt hus.

Det finns inga garanterade rätta svar när det gäller dolda fel, men jag tvivlar på att ni kan få ersättning för det här.

Jag är också lite tveksam till om lukten verkligen beror på röret under plattan. Innan ni satsar några större pengar på det reparationsprojektet så bör ni låta någon kunnig titta på det.
 
Tack för infon!

Jag misstänkte att det var så att efter 40 år så lämnas inga garantier på vatten och avlopp.

Mvh

Stefan
 
Är ni helt säkra på att det är avloppet som luktar? Oisolerad platta med ingjutet tryckimpat trä kan göra att lukten aldrig försvinner.

I vilket fall som helst så är det i praktiken omöjligt att få rätt i en tvist om "dolda fel" på en konstruktion som är 30 år gammal. Man får räkna med att gjutjärnsrör inte håller för evigt.
 
Hej,

Jo, det är avloppsrören.
Vi har planerat att få dem utbytta inom nästkommande vecka, och jag hoppas verkligen problemen släpper efter det :)

Mvh

Stefan
 
Läs på om relining (jag kan inget om det). Det kanske är en metod för dig, om du har rätt.

Personligen tror jag att du har ett hus med tryckimpregnerade syllar. Ni har väl inte tagit bort ytterväggarna?

"En riskkonstruktion som säljaren gjorde oss medveten om." - Kan man anta att han visste hur det låg till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.