Vi köpte ett äldre hus, i beskrivningen stod det att huset hade satt sig (vilket var många år sedan), och enligt mäklaren har situationen inte förvärrats på de 10 år som säljaren har bott där. Vår besiktning visade på lutande golv, och en minimal sättspricka i fasaden. Marken i området är lera, så vi var lite skeptiska först. Men köpte huset, och stormtrivs.

Men, huset skakar när en granne 10 hus bort kör förbi med sin lastbil. Vi har även märkt av mindre skakningar när tung trafik går på en större väg lite längre bort.
Är detta något som kan räknas som dolt fel?

Mäklaren/säljaren sade ingenting om skakningar vid tung trafik utanför huset. Men det är omöjligt att inte märka av detta när man väl bor i huset. Även min granne som bor i ett äldre hus märker av skakningar.
 
Man kan tycka att sådana upplysningar borde falla under säljarens upplysningsplikt.
 
Å andra sidan så är skakningar ett relativt begrepp. Vi har ett industrispår 20m från vårt hus där det går något tåg om dagen. Vi uppfattar inte det som särskilt störande, vi märker det knappt. Besökare hos oss har dock upplevt det som en smärre jordbävning.
 
Vårt hus är byggt på lera och vi har inte upplevt det som något problem utom vid ett tillfälle då en bandgrävare körde förbi. Jag trodde huset skulle ramla omkull... :(
 
Jag dolt är det inte iaf. Det går ju uppenbarligen att upptäcka. Är det ens ett fel?
 
Sånt är livet.. En del bor granne med tågrälsen men märker inte ens att tågen åker förbi. Man vänjer sig rätt snabbt med små brister..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.