Hej,
Vi renoverar vårt hus som vi köpte för tre år sedan. Golvet på övervåningen har knarrat ngt helt sjukt och vi hittade en orsak tyvärr. Upptäckte att parkettgolvet på övervåningen är spikat direkt i bjälkarna.
första frågan är typ:
Får man ens göra så? Behöver man inte ha ngt emellan?
Dvs nu är det på övervåning: parkett, bjälke, gipsskivor (taket på undervåningen)

fråga två:
vi är lite oense här hemma men är inte detta ngt som kan vara ett dolt fel...?

Tackar på förhand om ngt vet mer än oss☺️
 
Vissa parkettgolv läggs direkt, jag har så i nedervåningen på mitt hus.
 
BirgitS
Var väl mer eller mindre standard förr när parkettgolven var drygt 2 cm tjocka i stället för 14 mm som idag.

Om det dessutom knarrade i samband med visning och/eller besiktning så märktes det ju och skulle ha föranlett en fördjupad undersökning, alltså inte dolt.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Dolt fel, märkte ni inte det på visningen?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Är parketten från byggåret eller ”nylagd” av förra ägaren, som någon skrev, inte ovanligt om det är en äldre installation.
 
R
Vad har du lidit för skada? Kunde du inte inspektera på visningen.

När jag köpte hus så va inte allt perfekt. Dyka upp specialare kan de göra överallt.
 
T
F Frekia skrev:
Hej,
Vi renoverar vårt hus som vi köpte för tre år sedan. Golvet på övervåningen har knarrat ngt helt sjukt och vi hittade en orsak tyvärr. Upptäckte att parkettgolvet på övervåningen är spikat direkt i bjälkarna.
första frågan är typ:
Får man ens göra så? Behöver man inte ha ngt emellan?
Dvs nu är det på övervåning: parkett, bjälke, gipsskivor (taket på undervåningen)

fråga två:
vi är lite oense här hemma men är inte detta ngt som kan vara ett dolt fel...?

Tackar på förhand om ngt vet mer än oss☺️
Fråga 1: Ja
Fråga 2: Dummaste jag har hört
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.