Hej!Köpte en bostadsrätt i april 2013. Efter att vi använt ugnen i lägenheten så har vi märkt att propparna går i elskåpet varje gång ugnen används. Vi har haft besök av både en elektriker och en vitvarutekniker som undersökt problemet. De konstaterade att det var fel på ugnen (kretskortet). Vi frågade de tidigare ägarna om de uppmärksammat problemet när de bodde här. Deras svar var att de inte använt ugnen under de 5 åren de bott i lägenheten. Vi har varit i kontakt med jurister på hsb, och de säger att det låter som ett dolt fel och att vi bör skriva till förra ägarna att vi vill ha kompensation för den trasiga ugnen. Är det någon som har råkat ut för liknande problem? Tänkte mest på hur man ska göra om de helt enkelt vägrar att betala för en ny ugn? Juristerna på hsb sa att man kan ta det till domstol om de totalvägrar.
 
Ja en ny ugn lär dom ju inte betala är den mer än 5 år så hade jag nog kört och köpt en ny..
 
När man köper en lägenhet så är det inte så där jättemycket som kan gå fel.
Det man ska ha koll på i första hand är badrum och vitvaror.
Då ni inte kollat ugnen om den fungerar så är nog bästa rådet att åka o köpa en ny spis och ta det som läropengar.
 
Knappast ett dolt fel om man med att vrida på en knapp kan kontrollera att det fungerar. Man kan just undra vad det är för konstiga jurister dom har hos HSB ???
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig lagt ner års processande o advokater mm på detta. Det lär ju handla om under 10,000kr. Då det inte ens är över ett prisbasbelopp ( runt 45000kr tror jag) så behandlas det som ett småmål och om ugnen hade några år på nacken så kanske du kan få nån tusenlapp....absolut inte värt mödan. Åk o köp en ny.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
elmont skrev:
Knappast ett dolt fel om man med att vrida på en knapp kan kontrollera att det fungerar. Man kan just undra vad det är för konstiga jurister dom har hos HSB ???
Håller med. Tror inte detta kan passera som dolt fel. Man skall i princip inte kunna undersöka saken utan att riva ngt för att det skall passera som dolt. Sen tror jag faktiskt inteens begreppet dolt fel finns på lägenheter.
 
Njaaa... Jag tror iofs inte heller att sannolikheten att få rätt är så hög.

Men OM felet är sådant att säkringen löser efter en stund, och det inte finns någon annan anledning att misstänka att något är fel. Då skulle jag tro att man kanske har ett svagt case om "dolt fel". Dvs inte helt kört.

Men som sagt att lägga an massa tid på att försöka processa om det är inte rationellt.

Men till TS: När man pratar om dolda fel så brukar man syfta på reglerna om detta i jordabalken, som är den lag som styr köp och ägande av fastigheter. En bostadsrätt är inte en fastighet, utan där styrs köpet av köplagen (googla fram den, den är ganska lättläst).

Man kan lite krasst säga att det är samma regler som gäller när du köper en beg. cykel på blocket.

Reglerna om fel i varan i köplagen påminner om reglerna om fel som finns i jordabalken. I båda fallen har du som köpare en långgtgående skyldighet att undersöka varan som du köper- Fel som du borde upptäckt om du hade undersökt får man ingen ersättning för.

OM det faktiskt är ett funktionsfel på ugnen, som inte upptäcks genom en enklare kontroll så kanske det går att hävda att det är ett fel som du inte borde kunnat förvänta dig (som det är uttryckt i lagen). Men det finns en hel del alternativa möjligheter till fel. Väldigt vanligt i lägenheter är att man vid renovering köper prylar som drar för mycket ström, och därför löser säkringen. OM så är fallet så borde man upptäckt det vid undersökningen av varan, och åtminstone blivit misstänksam. Och då måste man göra en fördjupad kontroll som med säkerhet hade avslöjat det här felet. Säljaren skulle kunna köra med den linjen som försvar, eller att du borde insett att ugnen i princip aldrig varit använd, och då blivit misstänksam. Eller ngt. annat liknande skäl.

Dvs det är inte bara frågan om just precis det här felet hade gått att upptäcka, utan det handlar även om det finns andra tecken på att något skulle kunna vara fel med ugnen, eller med elen överhuvudtaget.

Men ni kan ju alltid prova att ställa ett krav mot säljaren, betalar han 20 - 30% av kostnaden så skall du dej som vinnare.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Ugnen funkar i ca 20 min sen går säkringen. Så det var inget fel man kunde upptäcka direkt när man slår på ugnen. Jag trodde själv att det rörde sig om "el-överbelastning". Jag testade nämligen att stänga av all ström till allt förutom ugnen. Då gick inte huvudproppen, och ugnen funkade utan problem. Men elektrikern mätte spänningen till elskåpet och sa att det inte var överbelastat. Vitvarutekniker mätte även nått på ugnen när den var urkopplad och sa att det var nått fel på kondensatorn i ugnen.

hsb nämde också att det är köplagen som gäller och att det är självklart att vi ska kunna räkna med att ugnen fungerar när vi köpt lägenheten.



Kan nämnas att vi upptäckte att köksfläkten var trasig första dagen vi flyttade in. Detta hade de inte nämnt någonting om. Men de erkände att de vetat om problemet. De gick med på att betala för den trasiga fläkten (ca 600:). Därför jag trisst att bara gå och köpa en ny inbyggnadsugn för några tusen när jag misstänker att de kände till problemet
 
Var det fel på kondensatorn? som visade sig efter 20 min?? mycket konstigt. Jag har svårt att se att en kondensator blir kortsluten och löser en säkring efter den tiden och i alla fall är så "frisk" att det kan upprepas. Lika knepigt att "tecknikern" inte bytte ut kondensatorn, om det nu var en felande kondensator. Konstig att säkringen höll när allt annat var frånkopplat om det var fel på ugnen ?? Det tyder på att det inte var fel i ugnen utan att den totala lasten blir för stor. Dessutom kan jag inte förstå hur elektrikern kan säga att elektrikern som mätte spänning kan säga att säkringen inte var överbelastad, för det är näst intill omöjligt att veta belastningen genom att mäta spännigen.
Jag vet ju inte hur det är i det här fallet men jag har vid ett flertal tillfällen åkt hem till folk i hyreslägenheter som påstår sig ha fel på spisar, när jag inte hittar nått fel brukar det krypa fram att grannen har fått ny spis och nu vill dom att jag ska döma ut deras så att även dom får ny spis.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 3 till
  • Laddar…
Ja de satte nått mätinstrument på ugnen när de var urkopplad, och sa att det var fel på en kondensator som sitter på kretskortet. Så hela kretskortet skulle isf behöva bytas, vilket de sa kunde bli dyrt. Jag tycker också det är skitskumt att ugnen funkar problemfritt när jag kopplar ur elen till allt annat. Jag har frågat de som var här och mätte om de är 100% säkra på att det inte är överbelastning felet beror på. Men de säger bara att de inte kunde hitta något fel med elen och att det måste vara ugnen det är fel på. De sa att jag kunde prova en annan ugn för att se om strömmen går, men det är ju lättare sagt än gjort att bara få tag på en ugn för att testa.
 
Har du dan haft dit en reparatör och en elektriker så har du väl nästan redan spenderat mer än vad en ny ugn kostar.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till varför jag ville att de skulle komma var för att jag pratade med ordförande i föreningen ang problemet. Och han hade också haft samma problem i sin lägenhet. Och då var elen feldragen, så han sa att om så är fallet så är det reklamation till de som fixade elen som gäller.
 
Oärliga personer ni köpt av må jag säga.
 
Btw skulle jag tex kunna testa att koppla in min inbyggnads-micro på den kontakten som ugnen sitter i? Båda har 13a i proppskåpet (vippsäkringar)

ugn:
230v~50hz
2.5kW


micro:
230v~50hz
2800w
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.