Hej,
Jag köpte mitt fritidshus för 9 år sedan och nu har jag (med hjälp av fackman) upptäckt att mitt enskilda avlopp saknar tillstånd samt att det är ofullständigt.
I det avtal som mäklaren tog fram fanns inskrivet att toalösningen inte var godkänd av kommunen men det står ingenting om att avloppet (2 kammarbrunn) saknade godkännande.
Nu kommer jag att behöva göra om avloppsanläggningen samt få till ett godkännande av kommunen.
Så klart grämer det mig då jag redan har betalat för avloppet i samband med köpet!
Tilläggas kan att jag hade extern besiktning av fastigheten innan köpet men då undersöktes ju endast huset.
Frågan är nu: Har jag någon möjlighet att få ekonomisk kompensation för det arbete som kommer behöva göras?
 
Hej

Det korta svaret är: Nej.

Det är svårt att få ersättning för dolda fel och i ditt fall verkar det inte vara tal om ett dolt fel då en fackman kunde upptäcka det vid en undersökning, det betyder att det borde kunnat upptäckas vi köpet också.

Även kommentaren i avtalet om ej godkänd toalösning skulle nog kunna leda till du borde gjort en utökad undersökning av avlopp.

Sök om dolda fel på forumet så finns det ett otal trådar.

Välkommen till forumet!

mvh
ATW
 
Nej, du hade kunnat se detta utan att göra förstörande åverkan (du hade kunnat fråga kommunen) och därmed är det inte ett dolt fel.

Darn, för sen =)
 
Göran.W
Det är inte dolt för dels kunde man med lätthet undersöka det.
Det hade räckt med att lyfta på ett brunnslock så hade man sett det var 2 kammarbrunn.
Kravet på 3 kammarbrunn har väl funnits länge nu.
Så även om tillstånd funnits innan så hade det inte varit godkänt i dag i vilket fall som.
Sen står det klart och tydligt att toa lösningen inte var godkänd så dolt fel kan det aldrig bli för toa lösningen är inte godkänd och toa:n är ju kopplat till avloppet.
 
Jag har tidigare på detta forum fått mycket bra råd och tips av medlemmar som faktiskt har kunskaper värda att dela med sig av. Spydiga kommentarer angående formalia utan anknytning till problemställningen var inte det jag förväntade mig. Tiderna ändras... Dags att byta forum.
 
Jag har rensat lite i tråden (innan sista inlägget om forumbyte)
/moderator
 
Snabb kommentar till Göran W bara innan jag loggar ut. Det var ingen traditionell toalett utan en Aquatron, som jag förövrigt kastat ut, så 2 kammarbrunn räcker till BDT avloppet enligt vår kommun.
 
Nina101 skrev:
Snabb kommentar till Göran W bara innan jag loggar ut. Det var ingen traditionell toalett utan en Aquatron, som jag förövrigt kastat ut, så 2 kammarbrunn räcker till BDT avloppet enligt vår kommun.
Man kan börja med att kolla med kommunen innan man köper så slipper man tråkiga överaskningar...detta gäller VA, byggnationer och/eller tex vägar och järnvägar.....
 
Göran.W
Där ser man men det framgick inte att det inte var en vanlig toalett.
Då förstår jag ni inte undersökte vidare utan trodde allt var frid och fröjd bara toan försvann.
Men det blir tyvärr inte dolt fel ändå.
 
Tack alla för goda råd och synpunkter!
Bara att ringa grävaren alltså!
 
Göran.W
Funderade lite på en sak är 2 kammarbrunnen till BDT godkänd för från början verkade det som inget var godkänt men nu känns det mer som den är godkänd och toa lösningen inte var det för förre ägaren inte sökt tillstånd så det hade kanske räckt ni sökt tillstånd för den men det är så dags nu när den är borta.

Är 2 kammarbrunn till BDT godkänd blir det billigaste att gräva ner en septitank till toan vilket skulle funka iom det är ett fritids hus för då behöver man bara tömma den en gång om året.
I bland hittar man septitankar på blocket som bortskänkes så det behöver inte bli någon astronomisk summa men sura pengar är det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.