Hej!

Vi köpte ett hus i våras och vid besiktningen kostaterades det att man inte kunde komma upp och inspektera nockvinden under mansardtaket, eftersom inspektionsluckan var blockerad med isoleringsmaterial och fuktspärrande plast. Besiktningsmannen från Anticimex sa uttryckligen att han utgick ifrån att det var ok där uppe och skrev endast att nockvinden inte kunde inspekteras, eftersom luckan var blockerad. Symbolen brevid var triangel med en penna i, vilket är en symbol som används för att skriva kommentarer eller allmäna noteringar. Tittade man på det utifrån såg det ut att finnas ventilationsgaller klart ovanför där isoleringen ligger.

För att göra om telefoninstallationen rev vi ut isoleringen och upptäkte då mögelfläckar på panelen i nockvinden. Det verkar som att ventilationsgallren är igensatta innefrån. Spontant känns det här som ett glasklart dolt fel - det fanns ingenting som indikerade skada och det krävdes att man skar sönder och rev ut isoleringen för att kunna upptäcka det. Utöver detta ser allt ut att vara rätt gjort däruppe, enligt min okunniga bedömning (vi ska ta dit folk och kolla så snart som möjligt). Någon som har erfarenhet av det här?

Vi har gjort den numera rätt klassiska manövern med att accpetera besiktningsprotokoll från säljaren, dock med en extra besiktningsgenomgång med Anticimex där vi gick igenom protokollet med besiktningsmannen. Kan det påverka bedömningen om vi fullgjort vår undersökningsplikt?

Några andra tips på hur man går till väga, vilka vi ska kontakta etc? Har ni några tips på bra saneringsfirmor och någon idé om vad det kan kosta?

Tacksam för alla svar!
 
I detta fall TROR jag att det till stor del handlar om hur gammalt huset är för att det skall klassas som dolt fel. Är huset av äldre modell (vilket jag misstänker) och inspektionsluckan är igensatt kan det misstänkas att även övrigt arbete är undermånligt utfört. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med rådgivarna på Villaägarna. www.villaagarna.se
 
Innan man målar fan på väggen... Var det mycket mögel? Krävs det verkligen en omfattande sanering eller kan det räcka med att byta ut panelerna och åtgärda ventilationen? Beror möglet på vattenläcka eller enbart dålig ventilation?
 
W
Om det bara är lite vitmögel spelar det väll ingen roll. Tvätta bort och fixa ventilationen som var igensatt.
Om huset är lite äldre så är detta mera regel än undantag och du kommer aldrig kunna få detta som dolt fel.
Är det däremot genomruttet på flera ställen så det ju lite ide att processa om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.