Hej!

Vi köpte en villa byggd 2006 nyligen. Nu under vintern upptäckte vi att garagegolvet inte lutar mot de två golvbrunnar som finns utan vattnet ställer sig längre fram i garaget och allt man har i garaget blir blött.

Förra ägaren säger att det ska vara så, man får skrapa undan vattnet själv med en våtskrapa. Golvet var inte beställt med fall. Till saken är att de två golvbrunnarna inte leder till något avlopp utan går bara rakt ner i gruset under betongplattan.

Är detta ett dolt fel?
Eller något man får leva med?
Vart vänder man sig annars eftersom förra ägaren inte vill komma överens?
 
Hemmakatten
Dolt fel är det inte. Ni kunde lätt ha konstaterat (det icke-befintliga) fallet innan ni köpte huset.

Däremot så är ni skyldiga som ägare att enligt lag (miljöbalken) att installera oljeavskiljare i avloppsbrunnarna.
 
miljövänlig lösning :). Om det blir oljeläckage så kommer det inte att rinna ner under huset. Några liter vatten går nog att skrapa ner i en blind brunn men inte större mängder biltvättvatten.
Vad som var dolt för dej? Att brunnar mynnar i marken under huset? Eller att golvet inte lutar mot brunn?
gaia
 
Hemmakatten skrev:
Dolt fel är det inte. Ni kunde lätt ha konstaterat (det icke-befintliga) fallet innan ni köpte huset.

Däremot så är ni skyldiga som ägare att enligt lag (miljöbalken) att installera oljeavskiljare i avloppsbrunnarna.
Fast gäller det verkligen om brunnarna inte är kopplade till något avlopp. Det vore ju ingen större skillnad om olja läcker från bilen direkt på backen, eller rinner ned i en brunn som slutar direkt mot marken under. Dvs är det verkligen att betrakta som brunn om det inte finns något rör den är kopplad till?
 
Man gör konstigt nog skildnad på om bilen läcker på marken eller om det rinner genom ett avlopp..
 
Det där med lag och oljeavskiljare stämmer det verkligen?

Jag spenderade en heldag för något år sedan med att ringa runt till bygg&miljöavdelningarna i min och angränsande kommuner inför mitt garagebygge för att få klarhet. Enligt dem fanns inget tvång på oljeavskiljare (jag fick inte ansluta golvbrunnen till avloppet, men dagvattenledningarna var OK) däremot kunde jag bli skadeståndsskyldig om jag spillde olja i golvbrunnen. Deras rekommendation var att bygga utan golvbrunn. Andra kommuner har jag hört ryktas varit hårdare och haft tvång på oljeavskiljare om man hade golvbrunn oavsett var den ledde och andra hade tvång över en viss garageyta.
 
Kraven är olika hos olika kommuner.
Jag har kollat med byggnadsnämnden hos kommunen här. De har inga synpunkter på att golvbrunnarna går ut i gruset under betongplattan så länge det bara är för smältvatten.

Men att det var så här med brunnarna och att det inget fall fanns till dem var dolt för mig. Man går ju inte precis och mäter golvets lutning på en visning, det syns ju inte med blotta ögat. Men det finns inget att göra åt det alltså?
Bara att bita ihop och byta golvet om man vill få ordning på det då..
 
Felet är inte dolt bara för att du inte ser det med blotta ögat, men det har du ju insett nu. Man kollar inte sådant på en visning, men du har väl gjort en besiktning innan köpet? DÅ hittas dessa saker.

Du behöver inte byta golvet. Du kan flytspackla golvet så att du får fallet åt rätt håll. Tar en hantverkare ett par timmar, max.
 
Nej, gjorde ingen besiktning. Mäklaren avrådde mig från det, eftersom huset är så nytt så finns det en byggfelsförsäkring så det var onödiga pengar menade han.
Borde nog gjort det ändå..

Ja, men ska man flytspackla så vill man gärna ha på klinikers också, och då skenar kostnaden iväg.
 
johle9 skrev:
Ja, men ska man flytspackla så vill man gärna ha på klinikers också, och då skenar kostnaden iväg.
Flytspacklingen kommer ju se ut som en slipad betongkaka. Om man tycker kostnaden blir för hög med klinker (och tycker man måste ha det) så kanske någon enkel golvfärg kan vara ett alternativ. Finns säkert något prisvärt på Jula eller biltema, lätt att fixa själv också.
 
Det är inget dold fel. En stål kula visar ett fall på direkten. Fel är däremot det mäklaren gjorde. Man har undersökningsplikt och ni skulle göra egen besiktning. Annars har ni stora problem i framtiden ifall ni hittar fel!
 
Att mäklaren avråder dig från att göra en besiktning är i strid med god mäklarsed. Dvs. om du anmäler mäklaren till fastighetsmäklarnämnden så blir han prickad.

Reglen är utformad så att mäklaren är skyldig att försöka få köparen att uppfylla sin undersökningsplikt, men är inte anvarig för att köparen verkligen gör det. Men om han som i det här fallet avråder från besiktning så bryter han mot den regeln.
 
johle9 skrev:
Nej, gjorde ingen besiktning. Mäklaren avrådde mig från det, eftersom huset är så nytt så finns det en byggfelsförsäkring så det var onödiga pengar menade han.
Borde nog gjort det ändå..

Ja, men ska man flytspackla så vill man gärna ha på klinikers också, och då skenar kostnaden iväg.
Klinkers i ett bilgarage? Varför det?
 
nybyggt hus så handlar det väl iaf om flera miljoner och då känns inte en kostnad på kke 50k för klinker i garaget som ngt oöverstigligt heller?
Om man nu så gärna vill ha bort vattnet dvs
 
espace skrev:
Klinkers i ett bilgarage? Varför det?
För att det är snyggt och prydligt kanske.:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.