Hus från 70-talet, fönstret är bytt 2014 utav en snickare, finns fönsterbläck i nedre och övre kant utvändigt och det ser riktigt ut. Vet inte om skadan är aktiv eller om den är gammal sen innan fönstret byttes. Vet inte om jag ska anta att det är åtgärdat. Vid köpet anlitades ingen besiktningsman men detta var inget som syntes eftersom tapeten är så tjock och det var mycket lager färg på. Jag bifogar bilder. Kan detta betraktas som ett dolt fel, hur ska jag hantera det här?
 
  • Vägg med fuktskador och flagnande tapet under fönster, synliga spår av reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelskador och flagnande tapet under ett fönster, tecken på vattenskada eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada under fönster, synlig fukt och avfallande tapet i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrivna tapetlager på trägolv, tecken på fukt- eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad tapet med underliggande fuktskador på trägolv, potentiellt dolt fel i hus från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Är det fuktigt nu (eller när det regnar)?
Om inte så är det ju inte direkt ett fel, man kan ju inte kräva att en säljare ska informera om alla problem/ saker man har åtgärdat.

Är det bara det fönstret som byttes 2014? Om så är fallet så känns det som att man troligen visste om felet och bytte fönster för att bli av med problemet. Kolla med säljaren om dom har gjort något pga fuktskada.
 
T TechChad skrev:
Är det fuktigt nu (eller när det regnar)?
Om inte så är det ju inte direkt ett fel, man kan ju inte kräva att en säljare ska informera om alla problem/ saker man har åtgärdat.

Är det bara det fönstret som byttes 2014? Om så är fallet så känns det som att man troligen visste om felet och bytte fönster för att bli av med problemet. Kolla med säljaren om dom har gjort något pga fuktskada.
Upptäckte detta nu och det har varit strålande sol i några dagar så jag vet inte om det blir blött. Men det är mögel på väggen, de är de som jag oroar mig för, syns kanske inte så tydligt på bilderna. Jättebra om det är åtgärdat men behövs inte det skadade materialet bytas? Mögel!! :sick:
 
Och om säljarna säger att dom inte känner till någon fuktskada, hur gör jag då? Behöver ju inte vara pga läckaget dom bytte det. Vill vara lite förberedd.
 
Ser ut som en äldre skada ta en fuktmätare och mät fuktigheten spola lite vatten på utsidan och se om det rinner in.
Byt skivorna och se hur det ser ut bakom.
 
1 123abc skrev:
Ser ut som en äldre skada ta en fuktmätare och mät fuktigheten spola lite vatten på utsidan och se om det rinner in.
Byt skivorna och se hur det ser ut bakom.
Hoppas att det är så, en gammal skada. Jag får testa detta imorgon. Tack.
 
1 123abc skrev:
Ser ut som en äldre skada ta en fuktmätare och mät fuktigheten spola lite vatten på utsidan och se om det rinner in.
Byt skivorna och se hur det ser ut bakom.
Ser ju fint ut, ville inte röra för mycket innan jag visste hur jag skulle hantera det.
 
  • Delvis synlig träbjälke med tegeltecken på en byggplats, isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett omanipulerat träelement med skruv och isolering som syns genom en glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske kan åka och införskaffa en fuktmätare? 199:- på Jula... Förmodligen inte något fantastiskt precisionsverktyg men det duger nog till att "referensmäta" och se om det är ökad fuktighet just där.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/fuktmatare/fuktmatare-405044/#tab04

Om det läcker in vatten så borde det vara fuktigt nu med, även om det har varit sol x antal dagar...

Om det är ett dolt fel eller ej kan jag tyvärr inte yttra mig om. Hoppas det löser sig!

Edit: Hoppsan, såg nu att abc123 redan tipsat om fuktmätare... Slarvläsning.
 
Redigerat:
J
Vad ska du kräva säljaren på menar du då? Lite färg och en skiva? Laga upp och gå vidare.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Precis.
Kostnaden för fuktmätaren är en bra bit av summan för att byta det skadade...
 
J Jocke Best skrev:
Vad ska du kräva säljaren på menar du då? Lite färg och en skiva? Laga upp och gå vidare.
Håller med, det här är huslivet.
 
Riv bort skivorna helt det som är intressant är nere vid golvet.
Det är inte ovanligt att det finns en skada eller mögel under golvet vid äldre fuktskador, om hela skivan tas bort så kan det vara enklare att inspektera skadans omfattning och fuktnivå.
 
Vad tror ni.. Har inte tid att köpa mätare idag tyvärr.
 
  • Delvis synlig isolering bakom träregel i byggkonstruktion med spikar och damm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en vägg under renovering med synlig isolering och elinstallationer
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad isolering och fuktskador vid träbjälkar och golvkant i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en byggkonstruktion med isolering och träbjälkar, indikation på fukt eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fint som snus! Bara att sätta igen
 
J Jocke Best skrev:
Fint som snus! Bara att sätta igen
Tyckte jag också, underbart. Blev bra skraj när jag började pilla bort tapeten, håller på att fräschar upp lite nämligen. Blev orolig över att det skulle vara värre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.