Jag har nyligen köpt ett hus byggt 1950 med en utbyggnad gjord tre år senare, alltså 1953. En enplansvilla med träfasad (lockläckt panel).
Har precis börjar renovera och upptäckte vid ett fönsterbyte att på den "nyare" delen på huset sitter vindpappen monterad bakom isoleringen. Alltså längst in mot rummet.

Utifrån sett sitter det- Panel - luftspalt 40mm - 50+20mm svart wellpappliknande isolering - vindpapp - spåntad liggande panel 16mm - board skiva - tapet.

Vi har ända sedan köpet av huset i december reagerat på att vår fjärrvärmekostnad legat 500-700kr högre/månad än vad mina föräldrar betalar för lika många kvadrat. Detta trots att vi endast hållit 8-12 grader varmt i huset under renoveringstiden. Och vi dessutom inte gör av med något varmvatten.

Kanske beror problemet med värmekostnaderna på detta?

Säljaren i detta fall har tecknat en dolda fel försäkring genom Anticimex. Jag ringde en besiktningsman på Anticimex och frågade om detta var ett dolt fel som rent juridiskt går att åberopa. Han var osäker men tyckte jag skulle testa att anmäla detta.
Är det någon inne på forumet som har erfarenhet om sådant? Är detta sätt att bygga ett direkt fel?
Som det är nu så praktiskt taget blåser det ju in i hela konstruktionen på utbyggnaden som är ca 40 kvm.

Mycket tacksam för svar. /Pär
 
Byggstandard både -50 och -53 var allt annat än dagens standard. Ofta användes en vindpappliknande spärr innerst mot väggen. Mest skydd för drag och absolut inte tät som dagens standard med byggplast. På yttersidan kan det variera beroende på fasad men det är inte ovanligt att man helt skippade vindpapp i vissa konstruktioner.

Av byggåren bör man direkt kunna misstänka att isoleringen inte direkt är av dagens standard. Har du dessutom 70mm isolering misstänker jag att väggarna inte är allt för tjocka så man med blotta ögat kan se detta. Dolt fel tror jag du har ordentligt svårt att få detta till under alla omständigheter. Speciellt om du ska processa det mot en säljare som har ett försäkringsbolag i ryggen.

Frågan är väl kanske om säljarna i energideklarationen på något sätt mörkat förbrukningen.

// Mats
 
Du kan inte förvänta dig att ett 60 år gammalt hus ska ha samma isoleringsstandard som ett modernt hus. Bara det att du har 70 mm isolering är egentligen bättre än vad man kunnat förvänta sig av ett hus från den tiden.
Det här är lite som om du köpt en bil från 70-talet, och sen klagar på att den inte har ABS-bromsar.
 
Wellpappliknande isolering låter som en isolering som inte behöver en vindpapp utan skyddar mot vind i sig själv. Eller har jag fel?

Hur som helst får du nog svårt att påvisa att byggstandarden på 50-talet klart och tydligt föreskrev en vindpapp utanför den isolering som är använd i ditt hus.
 
Näe det är knappast ett dolt fel för det är ingen som har gjort fel, precis som föregående talare påpekat.
 
Hur mycket-lite isolering har du på vindan? Det är nog en anledning varför du har så stora värmekostnader.
 
Den wellpappliknade isoleringen är något som kallas för korrugerad papp. Oftast är den impregnerad med bitumen.
Denna typ av isolering var vanliga i väggar som tillverkades på snickerier, typ glaspartier med mindre delar täkt väggyta.
I vanliga väggar kan den finnas under fönster, fönsterbröstningen, om huset i övrigt är isolerat med spån eller om det är en enkel plankvägg utan isolering.

Några frågor:
Är du säker på att hela väggen är isolerad med korrugerad papp?
Är inte reglarnas bredd inte mer än 70mm?
Är det inte en plankvägg egenligen?
Om inte, kan det vara så att det är någon typ av glaspartidel som du byter fönster i?
 
Myrstack:
Tyvärr har ingen energideklaration gjorts i samband med köpet.
Ingen mäklare var inblandad. Vi fick huset relativt billigt och eftersom vi tänkt helrenovera huset och byta fasad så struntade vi i att begära att en energideklaration skulle göras.

20-tal Österlen:
Hehe, ja någon isolering på vinden går ju knappt att tala om. Jag tror det rör sin om 20cm spån. Detta är även något som skall förbättras under sommaren, Dock skall påpekas att mina föräldrar har samma mängd spån på vinden och dessutom mycket lägre uppvärmningskostnad. Trots 2 personer i hushållet som konstant håller ca 22 grader varm inne och 15 grader i källaren.


Snickar-Urban:
Jag har inte rivit hela väggen för att se om den är isolerad med korrugerad papp.
Däremot så har vi rivit ca 1,5 meter på sidorna om där fönstret satt.
De stående reglarna i väggkonstruktionen är 70mm.


Jag förstår att det kan vara svårt att få ut någon ersättning för ett s.k dolt fel. Men förhoppningen tändes då jag ringde upp besiktningsmannen från Aniticimex och frågade. Ha sa att detta var ett lysande exempel på vad som kan kallas ett dolt fel. Han trodde dessutom att standarden kommit längre än så här redan på 50-talet och att detta var lite fuskbyggt.
 
Jag tror att cimex-killen var väldigt optimistisk i så fall. Dolt fel finns knappt på ett hus som är 50 år gammalt, Du kan förvänta dej vad som helst i ett sånt. Har Du dessutom fått köpa det billigt utan mäklare är jag rätt säker på att ingen domstol skulle döma till din fördel i en ev. tvist.
Du visste ju vad Du köpte i och med att Du avstod från energideklarationen.
 
Jag tycker det låter som det har varit en "sommarutbyggnad" från början som de någon gång för länge sedan isolerat och gjort om till bostadsdel.

Bara jag.
 
Korrugerad papp har den nackdelen att den är styv i sidorna, d.v.s. att de sidor där håligheterna börjar och slutar måste vara exakt inpassad för att ”tjuvdrag” inte skall uppstå. Det är nästan inte möjligt. Det hade varit lite bättre om det hade funnits utvändig vindpapp men då skall den monteras så att varje fack mellan de stående reglarna blir helt vindtätt.
Men problemet är ju egentligen att det inte alls är tillräckligt med 70mm isolering för åretruntboende. Det är knappt tillräckligt för en fritidsstuga som bara används under sommaren.
Därav skillnaden i kostnad.
 
Nu är det ju som det är. Och av era kommentarer att döma så är det kanske bara att glömma någon ersättning från Anticimex-försäkringen.

Den utbyggda delen på huset måste ju ändå göras om. Jag hade tänkt byta ut den utvändiga fasaden mot ny Bergslagspanel från AB Karl Hedin.
Räcker att byta ut den korrigerade pappen mot vanlig paroc eller isover skivor 70mm. Eller skall man regla på ytterligare och isolera tjockare?
Det sistnämnda vore väl vara en självklarhet. Men hur mycket isolering ska man trycka dit?

Övriga delen av huset är isolerad med spån. Ca 70mm. Där hade jag tänkt regla på och tilläggsisolera med 45mm isolering. Blir för mycket jobb att isolera mera då jag måste bygga ut taksprånget m.m.

Förslag?
 
Är hela huset byggt med 3tumsreglar?:S
 
barajag:
Ja det verkar så.
Den totala tjockleken på ytterväggarna om man räknar med allt från tapeter till ytterpanel är ca 140mm.
 
Oljan var ju billig förr i tiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.