Vi sålde vårt hus för lite mer än en månad sen, idag fick vi ett mail av mäklaren om att värmesystemet inte fungerade. De som flyttade in i vårt hus fick tillgång till det på onsdagen och vi skrev papper på måndagen veckan efter, vi ville vara lite snälla eftersom att de skulle lämna ifrån sig sin lägenhet på fredagen, så de hann flytta ut och flyttstäda. På söndagen(dagen innan vi skrev papper) var vi och tömde garaget, då sa de att värmen i huset hade försvunnit, min sambo som har en kompis som jobbar på IVT(pumpen är från IVT) ringde honom så att han guidade honom så att han fick igång värmen, han gjorde exakt samma sak som IVT hade gjort om de kom ut. Sen har värmen fungerat. men i förra veckan var jag över o hämtade post som kommit till gamla huset o då sa de att de hade värme i huset men inget varmvatten.

Nu säger de att det var ett dolt fel o vill att vi ska betala för de reparationer de fått göra. Pumpen är från 2002 o de valde att inte besiktiga huset. Finns det en risk att vi får betala?
 
Absolut ingen dolt fel då det är väldigt enkelt och prova om värmepumpen fungerar.
Fungerade värmepumpen som den skulle när ni bodde där, eller har det varit några problem med den innan? Vad har de nya ägarna gjort för reparationer på den?
 
Den har fungerat felfritt, förutom en incident för ca 3 år sen då vi fick byta kraftkort och styrkort eftersom att värmen försvann.

Det stod inget om vad de har fått gör för reparationer, väntar svar.
 
Hade varit en annan femma om ni känt till problem men låtit bli att nämna dem. Om allt fungerade utan problem när ni lämnade huset men kraschade veckorna efter så är det synd om de nya ägarna, men inget att göra åt. De får nog tyvärr (för dem alltså) ta smällen själva.
 
Mikael_L
Sitt lugnt i båten.
Låt köparna prata på utan att ni själva har så mycket åsikter, så här i början.

Låt dom precisera sina åsikter och krav, gärna skriftligt.

Om det fungerade som det skulle vid överlåtelsedagen så är det antagligen deras problem nu.
Men som sagt, låt dom själva komma fram till vad dom tycker, sen när köparna tycker sig vara klara med sin framställan kan ni ju ta ställning till det hela.
Att börja rota i det nu, med en massa påståenden och ev anklagelser fram och tillbaka, är bara jobbigt.

Låt dom formulera sig i lugn och ro, och berätta bara objektiv sakinformation, t.ex. vad ni bytt och när och om ni haft problem osv.
 
  • Gilla
snickarboden
  • Laddar…
Jag skulle vilja säga som så här för att komplettera Mikael_L's inlägg...
Kort sagt så bör ni vara så tysta som möjligt, låt dem skriva av sig och ni skall definitivt _inte_ gå med på något endaste dugg.
När de svurit klart så kan ni ta ställning men säg inget i detta läget, den tiden kommer.
Och nej, jag tror inte ett dugg på att de kan få det till dolt fel.

/Kent
 
Alt skall fungera på tillträdes dagen såsom det är sagt och sålt, köparen skall själv försäkra sig om att allting är OK innan man skriver på, på tillträdes dagen.Har man inte gjort det så är det köparen själv som får stå för kostnaderna som kan uppstå. Det gäller alltid för vem vet vad som hänt under mellantiden då huset kanske står tomt, för det kan ju gå dagar ja kanske veckor innan man tar huset i besittning och då duger det inte och komma med påståenden om en det ena eller det andra. Därför bör köpare och säljare mötas vid huset samma dag som övertagandet men före skrivningen och överlämnandet av köpeskillingen.
 
Mikael_L
Ja nu ska vi inte rusa iväg och vara så 100% tvärsäkra på att det inte kan var ett s.k. dolt fel.
Om det nu skulle visa sig vara ett fel som verkligen inte är att förvänta sig pga ålder eller andra omständigheter.
Men på en 10 år gammal IVT värmepump borde man kunna förvänta sig vilket fel som helst, så visst tycker jag att TS sitter i en relativt säker sits.

Men det är ju nu köparen som har att bevisa både felet som sådan och få att det i juridisk mening till ett s.k. dolt fel. Och det är ju en lång resa dit.
Och TS behöver ju inte direkt hjälpa till i den processen, så håll tand för tunga ett tag, och låt köparen kolla och undersöka och ställa upp sina krav.

Era uttalanden bör som sagt hålla sig till faktiska omständigheter. Ni bör inte givetvis inte ljuga, men ni är inte heller hjälpta av att börja erbjuda något eller att gå i (aggressivt) försvar.
Var bara objektiva och hövliga, så löser det sig nog.

Och be bara köparen specificera vad för fel som upptäckts, vad dom önskar för åtgärd pga det och varför.
 
Lägger till att man bör räkna med avskrivning på värmepumpen med.
Det var lite därför jag skrev som jag gjorde tidigare att de knappast kan få det till dolt fel, eller tja, klart de kanske kan men vem drar igång en sån rättsprocess för typ 20' ?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.