Hej, få se om jag skriver i rätt forum del.

Jag och min sambo har köpt ett 60-tals hus och delar av det har efter en badrums renovering som gjort av förra ägaren fått "ny" el med skyddsjord. Vi frågade om alla uttag som var jordade har jord fram dragen vid flera tillfällen och fått ett klart ja som svar.

Nu drog vi om all el i huset efter att hittat alldeles för mycket lustiga dragningar och misstänkta sned belastningar, då upptäcker vi att uttagen med skyddsjord inte alls är jordade. Är detta ett Dolt fel?

Har ring mäklaren och han tycker som jag att vi har fått oriktig information då han själv frågat säljaren om elen.
 
Det vanliga svaret på frågor som detta är ju att det ska väldigt mycket till för att något ska räknas som dolt fel. I detta fall så skulle väl en elektriker efter en ganska snabb undersökning av elsystemet ha hittat felen och påpekat dem, och då är det ju knappast dolt.
 
AnneFi
Är det inte förgående ägare som gjort det själv utan firma så kan det väl vara så att dom får stå för det?

När vi köpte vårt hus var hela källaren uppbilad eftersom de hade bakfall i avloppet. de hade inte grävt upp utanför först eftersom en firma hade gjort det därute.
När de kollade med kamera så visade det sig att rören var brutna utanför huset. Firman hade lagt avloppsröret på en stor sten för att få rätt fall. SMART!
De förra ägarna krävde ersättning av firman som vi senare fick.
 
Vet att el inte ingår i en besiktning så för att veta att all el är korrekt dragen måste man nog nästan ta dit en elektriker, men i ert fall så har ju faktiskt säljaren svarat ja på frågan... Har du hört med mäklaren?
 
Jo jag kontaktade mäklaren och han som jag tycker att det är tråkigt att han svara oärligt, mäklaren ska ta kontakt med säljaren och höra sig för.
 
Om säljaren inte sagt något specifikt så hade det gått under undersökningsplikten eftersom det visar sig vid en elbesiktning, därför hade det ej varit dolt fel.

Nu har säljaren gett er information som gör att er undersökningsplikt minskar och därmed skulle det kunna betraktas som ett dolt fel. Det är dock svårt att driva ett dolt fel baserat på en muntlig utfästelse.

Jag skulle råda er att rikta ett krav mot säljaren och hoppas på någon form av förlikning. Riv upp himmel och jord! Fråga vem i h-vete som gjort denna livsfarliga elinstallation och hota med att anmäla till elsäkerhetsverket!
 
AnneFi
injonil skrev:
Om säljaren inte sagt något specifikt så hade det gått under undersökningsplikten eftersom det visar sig vid en elbesiktning, därför hade det ej varit dolt fel.

Nu har säljaren gett er information som gör att er undersökningsplikt minskar och därmed skulle det kunna betraktas som ett dolt fel. Det är dock svårt att driva ett dolt fel baserat på en muntlig utfästelse.

Jag skulle råda er att rikta ett krav mot säljaren och hoppas på någon form av förlikning. Riv upp himmel och jord! Fråga vem i h-vete som gjort denna livsfarliga elinstallation och hota med att anmäla till elsäkerhetsverket!
snyggt sätt att göra det på :D
Vårt badrum var också katastrof! det var sockerbitar bakom kaklet överallt.I DUSCHEN. Jorden var dragen från centralen men avklippt precis innan alla uttag. hela huset var tjuvkopplat förbi mätaren.
Det fick vi pengar direkt. Det var livsfarligt.
Vet inte om elbolaget krävde något mot dom senare. Vi hann som tur var bara bo i huset i några veckor innan vi märkte det så vi slapp bli skyldiga till brottet.
 
Eftersom det handlar om rena olagligheter och säljaren dessutom medvetet ljugit om det ska denne absolut stå till svars. Kontakta gärna elsäkerhetsverket också, eftersom det uppenbarligen handlar om en hempulad totalt regelvidrig installation.
 
O
Dolt fel är det inte. Men däremot så kan Ni kanske driva det mot säljaren eftersom h*n sagt att allt är jordat. Men där är bevisbördan ganska tung.
Detta hade nog ganska lätt upptäckas av en elektriker. När man köper ett hus så skall även El och VVS kollas.
 
Jag har en liten testare man sätter i ett vägguttag så visar några lampor om det är riktigt eller inte. Givetvis inte supersäkert, men det avslöjar direkt om tex jorden inte är ansluten.
Ett problem med säljarens utfästelse är, att det är förbjudet att ljuga, men inte att vara dum i huvudet. Det är inte ens förbjudet att vara dåligt påläst. Och att det finns många människor som inte begriper det där med jord, det vet vi.
 
O
Vad vill TS komma fram till?`TS drar om all el på eget bevåg. är det vittringen om pengar som gör sig känd? Varför inte bara skippa allt snack om dolt fel, eller taskig upplysning. I det här fallet skall TS tydligen ändå dra om allting. Så mitt tips är att skippa allt annat, det kommer bara att kosta energi och pengar.
För så lätt är det inte att få till det med dolt fel, att man ringer ett samtal och vips, så har man pengarna på sitt konto.
 
Jo, kan hålla med om det. Det är en annan sak om man blir tvungen att göra dyra renoveringar och allt vad det innebär pga byggfusk i sitt nyköpta hus... Att upptäcka brister i huset när man renoverar är givetvis irriterande men något man får acceptera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.