Ni som är elektriker.

Kan ni komma med exempel på dolda fel i fastigheter?
Det gäller enbart el installation.
 
Dolda skarvar i vägg. Samt andra saker där man måste förstöra en byggnadsdel för att kunna se. Förbyggda kopplingsdosor kanske går att få som dolt fel?
 
Fel area på ledare borde vara dolt fel....
Fel typ av tex kabel i mark...
 
Enk Projektet skrev:
Fel area på ledare borde vara dolt fel....
Fel typ av tex kabel i mark...
Detta går ju att kontrollera, kablarna kommer väl fram någonstans?!

Avsaknad av spikskydd i väggar etc där det ska vara spikskydd enligt regelverket borde kunna hamna under dolt skulle jag tro.

TS, jag är ej elektriker men svarar ändå ;)
 
Mikael_L
Om t.ex. FK går in i rör i en vägg, men det sedan (helt dolt inne i vägg) plötsligt saknas rör eller av fel typ måste nog det också räknas som dolt fel.
 
Ok.

ALLA SOM KAN BIDRA TILL DEFINITIONEN.
 
men så enkelt är det ju inte. Att det saknas ett rör i väggen, fine det är ett dolt fel. Men för att någon skall kunna kräva ersättning för det så får det inte finnas något annat konstigt, synligt med installationen. För ser man som köpare ngt. konstigt så skall man misstänka att det finns mer fel.
 
Mao är det mycket som behövs...
 
Ja.
 
Det ska som sagt krävas en förstörande undersökning för att hitta felet för att det ska räknas som dolt fel. Nu är jag ingen jurist, men det är denna definition som jag hört.

Fel area är ju inte dolt fel. Om det inte sticker iväg rätt area från centralen och skarvas till mindre area i anläggningen.
 
Grundregeln när det gäller el är som med allt annat.
Det är mycket sällan som man kan hävda att något är ett dolt fel.
 
Rrrrr skrev:
Det ska som sagt krävas en förstörande undersökning för att hitta felet för att det ska räknas som dolt fel. Nu är jag ingen jurist, men det är denna definition som jag hört.