Kommunen har hittat att vi har kvar en gammal kombiledning för spillvatten och dagvatten.
Detta skulle varit åtgärda för ca 10-12 år sedan, men de dåvarande ägarna gjorde inte detta.
Vi måste nu åtgärda det inom ett år.

Då vi känner att detta är ett dolt fel (kommunen upplyste oss om att det troligen är ett sådant) borde vi kunna ta upp detta med förra ägaren.
Dessutom blir det troligen ett ganska kostsamt projekt då det inte finns några ritningar på var spillvatten går ut ur huset, bara gissningar, då det troligen är ungefär där vattenledningen går in i källaren, där det även finns en golvbrunn.
Vi har försökt tala med mäklarfirman vi köpt huset genom, och till att börja med har de varit väldigt hjälpsamma, men nu känns det mer som att de vill förhala det hela. Vi får inget svar på om han har fått tag på de förra husägarna. De är avflyttade till Danmark sedan de sålde huset, och dessutom har de separerat.
Det går inte att använda husförsäkringen då inget är skadat, utan det är en brist som inte är åtgärdad.

Vad kan jag som husköpare göra?
Är det någon som har några goda förslag, så här i juletider?
 
Claes Sörmland
Det låter som att du har två frågor:

1. Har du ett dolt fel.

Här är det viktigt om detta är ett fel och om felet är dolt. Det är t ex inte ett fel om detta var standardutförandet när avloppet anlades. Du skriver att det skulle ha åtgärdats för cirka 10-12 år sedan. Vad innebär detta konkret? Vem har ställt vilka krav på vilka och hur är detta dokumenterat?

En annan fråga är hur avloppsanläggningen såg ut när du genomförde din undersökning av fastigheten? Vad kan man se i brunnar och liknande? Såg den så gammal ut att du kunde förväntat dig att den var kopplad med gemensamt spill- och dagvatten enligt gammal standard? Eller var det hela nyanlagt men felkopplat på ett helt dolt sett?

2. Är det realistiskt att hitta en motpart som är avflyttad till Danmark.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det första du måste göra är att leta upp säljarna, räkna inte med mäklarfirman här. De har inget med detta att göra. När du upptäckt ett dolt fel, så måste du snarast meddela säljarna och ge dem en chans att undersöka felet (undersöka är kanske inte så aktuellt här). Annars faller din rätt till ersättning.

Sedan behöver man nog titta lite på vad kommunen menar med att ”det skulle varit gjort för 10 år sedan”. Om det ex. fanns ett utfärdat föreläggande när du köpt huset. Då fanns det klart ett fel. Men om det bara var ngn firm av information frånkommunen, så blir det en gråzon att bedöma om det fanns ett fel.

En annan svårighet ligger i undersökningsplikten, borde ni ha upptäkt att det fanns ett föreläggande vid er undersökning. Kanske, kanske inte.

Jag föreslår tågordningen: Börja med att få tag på säljarna, det brinner i knutarna. Tag reda på exakt vad kommunen fattade för beslut om det här. Konsultera en jurist.
 
Fast att en fastighet har sitt dagvatten kopplat på spillen tror jag är väldigt vanligt. Det fick vi åtgärda när vi drog om rören på tomten.
 
Absolut första punkt på att göra listan är att reklamera detta till motparten. Är det inte reklamerat går det inte att få ersättning.
 
Ett problem är ju hur man hanterar det när säljarna bor i Danmark. Var de danska medborgare?
Tyvärr har jag inget svar, noterar bara det utifrån flera svar inte har haft någon notering om den problematiken.
 
Det är ju ett problem, men jag är övertygad om att man kan hitta folk i Danmark ungefär lika lätt/svårt som i Sverige.
 
Detta lät konstigt.
Finns det nån form av information specificerat att detta är gjort så kan det vara dolt felr.
Om inte är det inget dold fel utan en oförutsedd händelse som du råkat ut för.
Säljarna kanske fick för 10år sen ett påminnelse om att detta bör/måste fixas men sket i det , dom ska flytta.
Du kanske också kan "skita i det" gör det så länge det går.
 
T
Du kanske ska kolla om du har en fördelningsbrun ute på tomten, dit dagvattnet går, brukar sitta en sådan, just på grund av att dagvatten drar med sig sand och sådant från grund och hängrännor. sedan ut gå från den.
 
Kan du inte bara att försöka leda bort dagvatten ovan mark, de flesta hur brukar lösa det så enkelt.
 
Att göra en stenkista för dagvattnet kan ju vara en hyfsat billig lösning.
 
Har ni tagit reda på vad det är som är kopplat ??
Det vanligaste är att det finns en brunn i garagenerfarten på hus med källare, och den brukar vara kopplad till avloppet, vanligtvis ett rör rakt in till brunnen i garaget.

Den är ju kopplad enligt dåtidens normer, och är egentligen inget fel, utan ett problem nu när reglerna ändrats, så man kan väl kalla det för ett dolt problem.

Jag hade samma problem i mitt hus, tidigare ägare hade åtgärdat, men gjort en liten fuling, dagvattnet/dränering gick till en brunn, men brunnen hade ett skvallerrör till avloppet om den skulle bli full, det i sin tut resulterade i att det luktade avlopp runt hela kåken vid vissa väderförhållanden om brunnen var tom.
Jag kollade runt om det var ett dolt fel, och fick svar att det vore ett dolt fel om det varit inom husets väggar, dolda fel gäller inte utanför huset, det slutar vid grundmuren.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag kollade runt om det var ett dolt fel, och fick svar att det vore ett dolt fel om det varit inom husets väggar, dolda fel gäller inte utanför huset, det slutar vid grundmuren.
Då fick du nog ett tveksamt besked. Termen dolt fel finns inte i lagstiftningen , men används ofta som ett begrepp för ersättningsbara fel enligt Jordabalken. Man kan få ersättning för sådana fel för hela fastigheten, alltså bostadshus, övriga hus och tomtyta.
Vilket som var det felet som du hade troligen inte ett ersättningsbart fel ( "dolt fel")
 
K klimt skrev:
Då fick du nog ett tveksamt besked. Termen dolt fel finns inte i lagstiftningen , men används ofta som ett begrepp för ersättningsbara fel enligt Jordabalken. Man kan få ersättning för sådana fel för hela fastigheten, alltså bostadshus, övriga hus och tomtyta.
Vilket som var det felet som du hade troligen inte ett ersättningsbart fel ( "dolt fel")
Ursäkta, felskrivet av mig. Försäkringen "Dolda fel" gäller inte utanför huset, tidigare ägare hade ju tagit en sån försäkring. Om de hade gjort nått liknande i huset hade försäkringen ersatt mig.
 
Isakare Isakare skrev:
Ursäkta, felskrivet av mig. Försäkringen "Dolda fel" gäller inte utanför huset, tidigare ägare hade ju tagit en sån försäkring. Om de hade gjort nått liknande i huset hade försäkringen ersatt mig.
Det stämmer , försäkringar mot "dolda fel" har många undantag. Därför fick du ingen bedömning av möjlig ersättning i ditt fall. Man bör också vara medveten om att försäkringsbolagen är en stark motpart inom denna försäkring, och är skickliga att hitta skäl till att inte medge ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.