Hej, jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga kring fönster.

Vi flyttade in i ett 50-talsradhus år 2017 och nu i sommar upptäckte vi att färgen på fönstren på bottenvåningen mot väster hade börjat flagna. Fönstren hade inte någon anmärkning vid besiktningen förutom en trasig barnspärr.

Fönstren byttes tidigare ägare 1987 och var enligt uppgift från säljaren ommålade 2016. När vi började skrapa bort den flagnade färgen för att måla så upptäckte vi att träet i bottenkarmen var rutten i ena sidan.

Som jag ser det borde inte detta kunna uppstå på ett fönster som varit ommålat för 3 år sedan om inte skadan redan fanns där när målningen utfördes eller om målningen inte utförts på ett korrekt sätt.

Är mitt antagande rimligt och kan detta anses som ett dolt fel?

Ruttet trä på bottenkarmen av ett vitmålat fönster med flagande färg, indikation på potentiellt dolt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,
Henrik



Skickat från min iPad
 
Det tror jag spontant inte. Rötan fanns där när fönstret målades om men å andra sidan är fönstren från 87, röta kan då finnas. Detta kunde nog upptäckts vid en noggrann undersökning, någonstans hade det nog släppt, där kunde man kännt lite med en kniv.
 
Sök på forumet efter "dolt fel" så kommer du inse hur komplicerat det är.
 
Glöm det. Fönster installerade 1987 måste anses som uttjänta. Detta för att alla vet att man använde dåligt virke i dessa fönster. Bara byt.
 
Det där borde gått att se innan. Fönster från 87 bör man räkna med kan vara risiga.

Är det verkligen själva fönsterbågen som är murken? Ser ut att kunna vara någon utfyllnadslist utanför.
 
"Vår" besiktningsman körde kniven i karmen, då får man veta läget. D.v.s inte dolt fel.
 
S
Har besiktningsmannen missat detta, kan det finnas en chans att du kan reklamera dennes arbete och att du kan få ersättning därifrån.
 
H
Köp nya fönster å gå vidare i livet.
Så här är det att ha hus.
 
  • Gilla
MrMD och 2 till
  • Laddar…
Det går att lämna in karmen till en snickare och få de skadade delarna utbytta. Såklart lite stökigt men om fönstret är bra i övrigt så är det ett miljövänligare alternativ än att bara slänga å köpa nytt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om säljaren målar om fönstren så är det inget som säger att han måste veta om rötan. Men att få det som dolt fel är väl näst intill omöjligt.
Ersättningen är inte ett nytt fönster. Utan vad ett fönster från 1987 är värt.
Men det skulle kunna gå som småmål... Då behöver du bara Betala dina egna kostnader. Men risken att du vinner är liten.

Du kommer råka ut för andra kostnader under ditt liv som villaägare. Det är charmen. Man vet aldrig vad som väntar en!
Dolt fel är inte ofta det är. Som skrevs tidigare i tråden, läs här på bh om dolda fel kommer du förstå uppförsbacken. Välkommen till villalivet.
Du har nu fått en busig vän som gärna hittar på små hyss... (förvisso tycker man inte det själv är lika roligt) det ;)
 
karmen går ju att laga på plats , ta bort fönsterblecket och såga bort det som är dåligt och limma dit en ny furu bit
 
Håll liv i fönstret några år till on du vill. Byt sedan.
 
Återigen man slutar aldrig förvånas
 
Tack för feedback, stark konsensus på forumet
 
Jag har tagit bort röret trä på fönster med ett speedborr och Fein-såg och sedan lagat med kemiskt trä, slipat och målat.
 
  • Gilla
Ruggan86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.