Hej.
Vi tänkte göra om vår tomt lite i höst. Jag skulle gärna vilja veta i förväg om det finns berg där vi tänkt gräva ut, (ca 2 m under nuvarande ytnivå). Finns det någon typ av utrustning man kan hyra för att kolla det, eller finns det firmor som gör sånt? Nån som har nåt tips? :confused:
 
finns ingen utrustning än för att se hur långt det är till berg... sån utrustning vore ovärderlig för brunnsborrare bla...

Det enda du kan göra är att kolla med SGU om dom har nå information angående ditt område...
 
Ok, gäller att hålla tummarna då! Tack för infon
 
en bra markradar bör kunna se det men att få tag i en sån är nog inte det lättaste och jag skulle tippa att om det går så kostar det mer än att gräva och se
 
Jag kollade det där med markradar via en arkeolog jag känner när jag hade en liknande fråga. Hennes markradarexpert menade att det var svårt att avgöra avstånd till berg med någon användbar tillförlitlighet. Jag vet inte om det gällde just utrustningen som arkeologer använder, eller om detta är generellt för markradar. I vilket fall skulle det bli ruskigt dyrt, trots kompispris.
 
Om ni inte tänker gräva djupare än 2m, och ytan inte är alltför stor, kanske det kan funka med att försöka slå ner några jordspett eller armeringsjärn för att se om det "tar emot" (med viss risk för att ni får falsklarm i form av större stenar).
Fast allra enklast är väl att låna in en traktorgrävare med dikesskopa som får gräva några provhål - tar inte många minuter.
 
Jo, det lutar nog åt spett eller liknande, måste bara vänta på att elbolaget kommer å märker ut var ledningen går =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.