Hej!
Nu när vi ska sälja vårt hus, undrar jag om det är någon som tecknat en doldafel försäkring? Vad kostar detta?
Hur gör man om man vill ha huset med friskrivningsklasul? Vad vi vet finns det inga fel på huset men eftersom vi köpte det som en bostadsrätt (riksbyggen), så har vi ju ingen koll på hur grund och övrigt är gjort. När vi köpte den som bostadsrätt gjordes en "vanlig" besiktning, fuktmätning i badrum, läckande kranar men inget mer. När vi friköpte huset gjordes ingen besiktning alls. Kanske dumt?!
Men vi vill iallafall inte ta ansvar för något under tio år eller vad det är, så vad rekomenderar ni?
mvh
solsidan
 
Friskrivningsklausul är ett ganska dåligt alternativ. Köpare blir misstänksamma och bjuder betydligt lägre. Det finns dessutom jurister som påstår att en friskrivningsklausul inte går att göra "vattentät". Dvs en köpare skulle ev. kunna stämma för dolt fel även om de skrivit på en friskrivning.

Försäkringarna vet jag inte så mycket om.

Det man bör ha i åtanke är att det är väldigt svårt för en köpare att få ersättning för ett dolt fel, kraven ställs väldigt högt. Det är ovanligt att en köpare vinner mål om dolda fel. Dvs man försäkrar sig mot något väldigt osannolikt. Ofta är det också ganska hör självrisk.
 
Hej,

För nyare (<10 år) hus skulle jag defnitivt teckna någon form av försäkring. De fel som ev dyker upp är ofta av allvarligare art (främst fukt i väggar/golv/tak) och så här unga hus kan inte av åldersskäl bedömas ha sådana problem ofta - dvs säljaren utkrävs ansvar.
För äldre hus (>30 år) är det lite som hempularen skriver - det är svårt för köparen att få genom något. Men om ni sover bättre på nätterna de kommande tio åren så är det en billig medicin.

Premie och självrisk varierar mycket beroende på försäkringsbolag. 5-10kkr i priemie och 10-15kkr i självrisk är väl normalt. Vissa försäkringar har självrisk per skada, andra per skadetillfälle. Kan bli stor skillnad om man hittar 5 vattenläckor, t.ex..

Lita INTE på den försäkring som mäklaren har en "paketlösning" för. Jag skulle också rekommendera en egen besiktningsman som anlitas av säljaren. Köparens besiktningsman fokuserar "tvärtom" - tittar på ytliga småsaker som kan förhandla ner priset.

Friskrivning är i stort juridiskt oprövat än så länge (vad jag förstått). Man lär inte kunna friskriva sig från "allt" såvida den juridiska persionen fortfarande finns. Ska man vara 100% säker ska man nog låta ett bolag köpa fastigheten, sälja densamma, och sedan likvidera bolaget. Eller skriva över fastigheten på en äldre släkting som inte finns kvar så länge..

Däremot kan man friskriva sig från specifika områden. Vet ni t.ex att ni haft en läcka i källaren, kan ni berätta (allt) ni vet och sedan friskriva er från eventuella ytterligare problem.

Jaja, det här är vad jag vet/hört. Den juridiska delen får gärna kommenteras av expertis - men det är så jag uppfattat det hela.
 
Well - vi tog en sån här: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=4846 på vårat förra hus - det känns tryggt :) Helt enkelt låta anticimex besiktiga huset och så försäkrar dom dig mot dolda fel samt ger alla potentiella köpare tillgång till att läsa igenom vad som finns i huset så de kan ge ett informerat bud (och inte komma vid kontraktskrivningen och säga: Men det där (fyll i lämpligt fel här) skall vi ha avdrag på priset för...)'

Fungerade utmärkt och vi har inte hört ett ljud från köparna sen dess :)

Vi hade ett ruttet fönster bland annat - jag hade bytt ett med mycket byten i fasaden också - och var rätt så oroad över det andra fönstret, men påpekade att det behövde bytas och var ruttet (sen får man ju dra sina egna slutsatser om väggens skick under ett fönster och bjuda därefter ;.-) ) Huset är nu jättefint, har åkt förbi och tittat, de har fixat massor, känns hur skönt som helst, att stafettpinnen gick vidare till någon som ville något :)
 
Har du påpekat att fönstret är ruttet har du ditt på det torra. Det är ju inte FÖRBJUDET att sälja hus med fel och brister.
 
Tack för era svar! Nu har jag en fråga till:
Vår köpare ska besikta huset om två veckor, kan vi be om en kopia på besiktningsprotokollet och använda det när vi tecknar en dolda fel försäkring eller måste vi anlita en egen besiktningsman?
Om man nu tecknar en sådan försäkring är vi då skyldiga att berätta det för köparen? En dolda fel försäkring kan ju också göra köparen misstänksam precis som friskrivning. Men som sagt, eftersom vi inte vet hur huset är byggt och hur noggrant det är gjort vill vi känna oss lugna de närmaste 10 åren. De få små skavanker som vi vet tex, spricka i vasken, en söndrig spisplatta har vi ju talat om för köparen.
/ Solsidan
 
Dolda-fel försäkring är standard idag, så du behöver inte vara orolig att köparen tycker det är mysko. Om ni delar besiktningsman så blir det såklart billigare (för er båda). Och i teorin så borde det funka så.

Men jag skulle inte gjort så. För i praktiken så vill köparen antingen hitta rejäla fel som drar ner köpeskillingen, eller inte nämna i protokollet att det kan vara något problem över huvud taget (för då gäller ju inte hans försäkring). Ni (säljaren) å andra sidan vill inte förstora något fel så att köpeskillingen minskar, men vill gärna påpeka olika riskområden (så att det inte kan räknas som dolt fel i framtiden).

Precis raka motsatsen alltså. Min egen slutsats är att jag skulle skaffat en egen besiktnignsman och berättat varför han är där :)
 
I många fall fixar mäklaren doldafelförsäkringen för säljaren - och försöker på ett eller annat sätt komma över köparens besiktningsprotokoll för att med detta teckna säljarens försäkring. Eftersom denna försäkring ingick i mitt mäklararvode ... var det mäklaren som fick tag på besiktningsprotokollet.

Skulle jag själv köpa hus i framtiden skulle jag aldrig lämna över min dyrt betalda besiktning till mäklaren/säljaren ... :D
 
Där måste jag dock säga, att om jag som köpare är nöjd med mitt besiktningsprotokoll hade med glädje överlåtit det till säljaren för dolda-fel-försäkringen. Då ökar ju chanserna att få ett okönt fel klassat som dolt i framtiden! Det värsta som kan hända är att säljaren lämnar in ett protokoll med "risk för fukt", "risk för felkonstruktion", "risk för bla bla". Det är ju inte så långt ifrån en friskrivningsklausul...

Så resonerar åtminstone jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.