D
Tycker du den där är dold?
 
D Derbyboy skrev:
Tycker du den där är dold?
Bläddra ner på sidan. Det ör en gängstång man stoppar rakt upp i stolpen.
Har också försökt titta efter alternativ men hittar inte speciellt mycket själv...
 
D
Sorry my bad!

Gå till en smed, mekanisk verkstad. De kan göra riktigt snygga i rostfritt.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Hej, det du söker är en stolpsko typ A.
Googla på det så hittar du flera, dock kommer du inte undan att skruvskallar syns men kör du med snyggare vagnsbult kanske det är ok?
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Helt dold är den ju inte men såg liknande som beskrivs som dold.
Ett alternativ om man vill ha tjocka stolpar som jag är att köra på 45mm stolpsko på en regel och limma/skruva fast två yttre reglar som man karvat ur en aning men då måste man limma och skruva på plats vilket är trixigare då mycket vikt eller många skruvtvingar normalt behövs för att hålla ihop reglarna.

@EI30-SaC Hej, tack. Man slipper iaf se mycket metall och det är lättare att dölja den nedre biten om man skulle vilja.
 
Redigerat:
C
@Freniño vad fick dig att inte köra på den jag visade?
Amazon.se har några varianter jag inte sett på annat håll men de kanske inte alltid passar.
 
C Chippe skrev:
Jag har inte hittat särskilt många lösningar men här är en som säljs i Sverige.
Tror ni den funkar bra till pergola eller altan med tak?

[länk]

Jag har ett antal sånna stolskor. De är hyfsat dolda men det finns en stor nackdel med dom.

De kan bara hantera krafter uppifrån och inte under ifrån. Dvs. Har du otur så kan vinden lyfta hela konstruktionen.

De är billiga på swedol
 
  • Stolsko fäst på en betongplatta med träreglar ovanpå i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C Chippe skrev:
@Freniño vad fick dig att inte köra på den jag visade?
Amazon.se har några varianter jag inte sett på annat håll men de kanske inte alltid passar.
Har inte byggt än så inte bestämt mig för infästningen. Men troligen blir det stolpskorna du länkade till.
 
Vill du ha en riktigt dold stolpesko kör du på en vanlig stolpsko på en 115x115 stolpe och limmar på 220x45.

Fördelen är att du kan dölja kabelkanaler i stolpen och sätta lampor eller uttag.

De blir en fin 200x200 stolpe och då syns knappt stolpskon
 
C
@Knight cool, men de kan skruvas fast i både cement/plint och under stolpen i träet.
Edit: Ahh.. jag förstår hur de kan lyftas. Hmm, då kan man borra lite större 2 cm djupt för en mutter som man fäster med en svetsloppa eller loctite kanske och sedan skruvar fast plattan. En nackdel är att det är jobbigt att justera höjdleden efteråt ifall det skulle behövas men normalt behövs det inte samt att det blir trångt att skruva dit själva plattan men det kanske går bra med spärrskaft.

Tack, jag hittade dem faktiskt på Swedol och som du säger har de relativt bra pris på dem. 80 mm platta mot stolpen, det funkar nog bra mot 95 mm stolpe eller större.
Den lilla synliga biten stör inte mig så mycket men vill man kan den lätt döljas.
 
Redigerat:
C
..eller så svetsar man bara undertill om man har tillgång till det.. alternativt tvåkomponentslim på mutter och övre platta så att konstruktionen inte kan lyfta. JD-weld håller grymt, kanske PU-lim håller.

Benders har plintar för M16 och M20 gänga. Om det är samma lutning på gängorna vet jag inte men passar de skulle man kunna använda den nedre delen på stolpskon som man fäster i virket (dock 11mm stora hål) eller så gör man en egen med en bit gängstång, två muttrar och en platta stål om man har möjlighet.

Sedan har vi typ A som föreslogs men vet inte hur de monteras. Hur karvar man ur snyggt och precist?
 
Redigerat:
Ryobi har en batteridriven fräs. Jag använde den för att fräsa ur både för kabelrör och för stolpskon.

Benders justerbara stolpsko m20 har en gängstigning på ISO 250. Det är samma stigning som den från swedol. Sätter du dubbla muttrar tål de också lite mer.

Jag hade valt en bender "justerbar m20"av den anledningen det är lättare att justera stolpen i sidled.

Benders gäng och muttrar har finare tolerans

Idén med att göra en egen plattan med gängstång behövs inte då man kan ta bort delar av benders justerbara stolsko och då får du precis en sån
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
@Knight tack, ska kolla på Benders.

Med två muttrar kan man fixera övre plattan på stolpskon från Swedol så att stolpen inte kan lyftas upp av eventuell kraftig vind. Vet inte vad jag tänkte när idén om svetsloppa och eventuellt lim kom upp. Det håller om man bara drar åt muttrarna.
 
Redigerat:
C
Undrar vilka skruvar man ska använda till ändträet och det behövs väl förborra?
Ändträ sägs inte vara särskilt hållbar att skruva i men krafterna uppstår väl mest i sidled och då har man även M20-bulten.
Det känns lite risky till en 95 mm regel tex då plattan är 80 mm. Ser ut som att skruven hamnar nära stolpens ytterkanter, ca 12,5 mm från stolpens ytterkant. Man kanske ska förborra och trycka in trälim så skruven håller bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.