S
Jag har sökt runt och kollat lite men jag har inte hittat något, min tanke är att eventuellt fräsa ner 16 mm pex i golvspånskivor till mina radiatorer. Jag vet att man gör så med golvvärme, jag har dock inte stött på någon som gjort detta för att dra rören till radiatorer. Närmast radiatorerna så måste röret gå ner så jag får en vettig radie upp sen.

Anledningen till det är att slippa borra och dra RiR i bjälklaget, men hur korkade är denna idé? Är det någon som provat det?

Tacksam för svar!
 
Tomture61
Så man gör .
De jag såg var dock kopparrör .
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så man gör .
De jag såg var dock kopparrör .
Finns det risker med att värmen skadar golvet? Det är ju lite högre framledningstemp till radiatorer jämfört med golvvärme?
 
Tomture61
Det är en bra fråga :thinking:
Är det trägolv så kanske , samtidigt är det en mycket liten del som berörs av värmen från pex slangen .
Blir ju lite skillnad om en hel betongplatta med ingjuten golvvärme har för hög värme , till ett trägolv .
Eller för den delen , golvvärme i spångolv med värmefördelare (plåtar)
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är en bra fråga :thinking:
Är det trägolv så kanske , samtidigt är det en mycket liten del som berörs av värmen från pex slangen .
Blir ju lite skillnad om ett hel betongplatta med ingjuten golvvärme har för hög värme , till ett trägolv .
Det är mycket riktigt, jag provar nog när jag sätter igång med golven i huset. Det är nog så att det är så pass liten yta som värmer så det kanske inte gör något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.