I flera trådar tas det upp att hantverkare skulle få extra rabatter från sina materialleverantörer som inte syns på fakturorna. T.ex. årsbonus och liknande och att dessa skulle vara av betydande storlek (10 – 40 % har angetts).
Om detta stämmer är det svårt att få avtal som Hantverkaravtalet -09 att fungera eftersom nettopriset på material skall redovisas före påslag.

Jag har varit i kontakt med Sveriges Bygg- Järnhandlareförbund vid ett par tillfällen och de har kollat lite hur det ser ut.
Som exempel kan då nämnas att Beijers inte har den typen av rabatter och inte heller Nordströmsgruppen. Motiveringen är rätt enkel: Årsrabatter är inget försäljningsargument eftersom hantverkare inte vill ligga ute med pengar i väntan på att rabatten skall betalas ut.

Undantaget verkar vara K-rauta som ger 10 % till den som handlar mycket, oavsett om man är hantverkare eller privatkund.

Detta gäller alltså hantverkare som handlar i bygghandeln som t.ex. snickare, murare, målare m.fl.
 
Tror inte heller att den typen av rabatter är vanligt. Skulle ju innebära ganska mycket merarbete för leverantörerna.
 
Inget jag stött på heller.

Vi har vid "mindre" inköp 5-25% rabatt (sk. byggmästarrabatt), vid stora upphandlingar går det säkert att deala till sig bättre rabatter.
 
A
Enligt annan tråd ger HBV 3% återbäring i slutet av året och Flink har (hade) sådana dolda rabatter du nämner.

Själv har jag mest kommit i kontakt med prislistor som hantverkaren förväntas visa till slutkunderna. Hantverkaren själv har rejäla rabatter på den prislistan och pirslistan har så höga priser att även om hantverkaren ger en viss rabatt till slutkunden blir priset för slutkunden fortfarande långt över vanliga bygghandelspriser.
 
Dolda rabatter är nått man får leva med som konsument.
Mat,bränsle,nöjen,mm överallt där det finns mellanhänder med andra ord.
I avundens land kommer detta alltid att ogillas.

Jag vill gärna ha rabatt/bonus någons annans bekostnad.
MEN
Jag vill inte att någon annan ska ha rabatter/bonus på min bekostnad.

Mvh
JANTE:D
 
Så går det till i stora värden
Därför som jag o andra har berättat i tidigare trådar så är slutpriset viktigast o inte div rabattsatser o sk nettopriser intressant
Dom hemska hantverkarna ligger steget före tyvärr
Mvh Tille
 
Man behöver inte gå längre än till Cheapy så har de ett bonussystem. Det är däremot öppet för alla, även privatpersoner. Fast å andra sidan är det högst 5% rabatt.

Sen finns det andra förmåner än rena rabatter som är än svårare att bedöma. Gratis fika eller frukost till hantverkarna, resor, fester, gratis demoprodukter etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.