Gynteri
Hej

Har precis renoverat badrum från 1980. Initialt startade projektet som ett bygge av "spa- och relaxavdelning" i min källare. I samband med detta upptäcktes fuktade källarväggar.

För att göra en lång historia kort, så visade sig orsaken vara dolda prisolrör av den typ som har små kanaler invändigt. Prisolens plastskikt var uppdraget ovanför våtrumsmatta bakom badkar i våningsplanet. Rören var förlagda med en 90-gradersböj efter badkar, därefter 90-graders ner i källare samt abslutade med dold avskalad del av plasten.

Stänk från badkar har lyckats ta sig ner och orsakat instängd fukt mellan plast och koppar. Den första 90-gradaren har sannolikt hjälpt till med detta. Efter mindre än 30 år har det ärgat igenom vid första böjen. Läckan har inte varit särskilt stor till att börja med och förmodligen varit närvarande i åtminstone 10 års tid utan att ge påtagliga symptom.

Nu råkar jag även vara byggherren, då för 30 år sedan. Därmed vet jag att arbetet utförts av ett VA-företag med god renommé. Men vad båtar en sådan vetskap? Intet!

Så, se upp med gamla prisolrörsinstallationer. De kan vara en veritabel vattenskadefälla oavsett vilket klantars.... som utfört arbetet. En sådan här läcka är dessutom extremt svårupptäckt även när den är aktiv.

I mitt fall sipprade vatten fram i VV-ledningen först när varmvatten spolats en längre stund. Däremellan befanns inga tecken på läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.