Hej.

Vi håller på och renoverar vårat badrum och tänkte montera bort elementet och dra upp de rören i en handdukstork istället. Problemet är att elementrören kommer upp ur väggen på ett väldigt olyckligt ställe så vi behöver "flytta dem". En av mina tilltänkta entreprenörer (som jag litar på men ansåg att de var lite väl dyra) förklarade att det är helt ok att skarva rör från värmesystemet i golv/vägg. Min valda entreprenör är däremot ganska tveksam till detta... Vad är det som gäller?

Tack på förhand.

/ Peter
 
O
Om jag förstått "säker vatten" korrekt så står det att kopplingar till ett värme system bör inte vara dolda.
 
Odjuret har rätt.

Det står klarat och tydligt att tappvatten ska utföras utan dolda fogar.

Angående värmeledningar är det inte riktigt lika glasklara krav.
I avsnitt 2.3.2 står: "Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande vatten snabbt kan upptäckas."

I avsnitt 2.4.2 står: "Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga."
Där går det ju att diskutera/tolka vad som avses med värmefördelare, med hjälp av bilderna som visas till detta avsnitt samt övrig text så har jag personligen tolkat det som att det gäller golvvärmefördelare och/eller fördelare till radiatorer. Med andra ord skulle det vara ok att skarva enskilda rör avsedda för värmesystem.
 
Ska ni bara ha torkfunktion på vinterhalvåret? Handdukstorkare brukar man sätta på cirkulationen
 
Källare under?
Sätt inspektionslucka i taket där..
 
Handdukstorken är en kombinerad el/vatten så på sommaren blir det el.
 
radiatorkoppling.JPG
 
Men där går det väl enkelt att göra en utanpåliggande dragning från befintlig plats?
 
GoForIt skrev:
Men där går det väl enkelt att göra en utanpåliggande dragning från befintlig plats?
För det är ju snyggt :p
 
AndersMalmgren skrev:
För det är ju snyggt :p
Ja, där går ju undvikandet av dolda skarvar långt före, enligt mig.
 
Problemet är att det kommer att gå emot badkaret som går längs med den väggen...

Då entrepernören sa att det inte var några problem (innan bygget startade) lyckades vi köpa ett 170-badkar som slutar ganska precis mitt emellan de två rören...
 
Är det så tajt då så att det inte går att komma förbi med rördragning vid väggen, bakom badkaret?
Alternativt ta upp två hål för genomföring i sargen?
 
Krilleman
Vad är det för rör du har i golvet på ditt värmesystem? Lucka i taket i källaren är det bästa, då får du det snyggt och säkert! Men som redan sagt är det inte ett absolut måste.

Tänk då även på att köpa utrustning till din handdukstork som klarar ettrörs-system!
 
O
AndersMalmgren skrev:
Ska ni bara ha torkfunktion på vinterhalvåret? Handdukstorkare brukar man sätta på cirkulationen
På VVC´n? Det låter dyrt.... Jag har för mig att man inte gör så idag... utan man sätter den på värmeledningen...
 
I flerfamiljshus kan man göra så ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.