Min rörmokare menade att det är helt ok att skarva element vattenrör dolt i vägg (klämringskopplingar). Detta då det är betydligt lägre tryck på dessa ledningar.

Har han rätt?
 
Ja vad jag läst så gäller "förbudet" mot dolda kopplingar bara varm och kallvatten. Därmed inte sagt att det är mindre skadligt, men det är lägre tryck iaf. Oftast inom 0,7-1,5 bar
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Ok, vart läser man om dessa regler?
 
jon_h skrev:
www.sakervatten.se
Lyfter tråden igen då jag har har funderingar på om det stämmer som står i tråden, att klämringskopplingar är godkända för dolt montage på värmesystem?
Någon som kan hitta det på Säkervatten eller annan pålitlig källa?
 
Rörläggarn gjorde nyligen ett jobb hemma hos mina föräldrar.. Han påstod att det inte får vara dolda skruvbara (klämrings) kopplingar. Så han valde och använda presskopplingar.
 
När det gäller radiatorkretsen så får du skarva rören dolt med vad du vill, detta regleras inte av säkert vatten.
Personligen skulle jag dock inte skarva på annat sätt än lödning om skarven sen inte var möjlig att inspektera.
 
Om ni läser den senaste revideringen från 1 januari i år, så kan ni läsa att dolda skarvar inte är tillåtet på värmesystem längre. Står under paragraf 2.4.2

Sen är det ju väldigt vanligt att man måste frångå reglerna vid ombyggnader och reparationer, pga att det kräver för stora ingrepp om man ska följa säkervatten.
 
Redigerat:
lordi skrev:
Om ni läser den senaste revideringen från 1 januari i år, så kan ni läsa att dolda skarvar inte är tillåtet på värmesystem längre. Står under paragraf 2.4.2

Sen är det ju väldigt vanligt att man måste frångå reglerna vid ombyggnader och reparationer, pga att det kräver för stora ingrepp om man ska följa säkervatten.
Nej detta stämmer inte om vi pratar ledningar/rör som är avsedd för värmesystem.

Jämför 2.4.1 "fogar på tappvattenledningar" och 2.4.2 "fogar på fördelarrör på värmesystem" så ser ni att 2.4.1 avråder från "fogar på rörledning" (tappvatten) medan 2.4.2 avråder från dolt montage av "värmefördelare", dvs. tex. en golvvärmefördelare.

Frågan har vart uppe för bara några månader sen här på forumet och summeringen av den diskussionen blev att det, enligt säkert vatten, fortfarande är ok med dolda skarvar på rör/ledningar som ingår i ett värmesystem.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Nej detta stämmer inte om vi pratar ledningar/rör som är avsedd för värmesystem.

Jämför 2.4.1 "fogar på tappvattenledningar" och 2.4.2 "fogar på fördelarrör på värmesystem" så ser ni att 2.4.1 avråder från "fogar på rörledning" (tappvatten) medan 2.4.2 avråder från dolt montage av "värmefördelare", dvs. tex. en golvvärmefördelare.

Frågan har vart uppe för bara några månader sen här på forumet och summeringen av den diskussionen blev att det, enligt säkert vatten, fortfarande är ok med dolda skarvar på rör/ledningar som ingår i ett värmesystem.
Jo, jag vet att det står så, men jag har fått en annan tolkning på det hela, eftersom det står i paragraf 2.3.2 att ; Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas.
Det betyder ju att man inte kan (enligt reglerna) ha en dold skarv mellan fördelare och värmare.

Kan hålla med om att ordet "bör" är lite luddigt, men det ska enligt uppgift tolkas som "skall" om inte "synnerligen goda skäl finnes". Därför skriver vi alltid en avvikelse från säkervatten om vi tvingas montera en dold skarv, oavsett om det gäller värme eller tappvatten.

Sen kommer man ju till det där med gammalt och nytt. I ett gammalt värmesystem finns ju ofta redan en massa dolda skarvar, och ska man ändra eller laga något så blir det ju som det blir, men bygger man nytt så är det oproffesionellt att lämna en massa dolda skarvar efter sig. Speciellt klämringskopplingar.
 
Intressant tolkning.
Jag delar den dock inte.

Min tolkning är att fördelare ska installeras synligt och att rör/ledningar bör föräggas så att ev. läckage snabbt kan upptäckas.

Ska man hårddra formuleringen "rör/ledningar bör förläggas så att ev. läckage snabbt kan upptäckas" så får man inte dra ledningarna dolt alls, oavsett skarvar eller inte.
Ovanstående stycke behandlar nämligen ledningarna inte skarvarna.

Det är 2.4.2 som behandlar skarvar/fogar på värmesystemet och den paragrafen behandlar endast fördelare, ej ledningar.

Det är ju såklart inget fel att dra skarvlöst där det är möjligt, men däremot anser jag att det är fel att skriva på ett forum att det inte är tillåtet med dolda skarvar och få det att låta som fakta, när det i själva verket är en tolkning som absolut kan ifrågasättas.

Jag håller dock med dig till 100% när det gäller klämringskopplingar.
 
Gabbe1 skrev:
Intressant tolkning.
Jag delar den dock inte.

Min tolkning är att fördelare ska installeras synligt och att rör/ledningar bör föräggas så att ev. läckage snabbt kan upptäckas.

Ska man hårddra formuleringen "rör/ledningar bör förläggas så att ev. läckage snabbt kan upptäckas" så får man inte dra ledningarna dolt alls, oavsett skarvar eller inte.
Ovanstående stycke behandlar nämligen ledningarna inte skarvarna.

Det är 2.4.2 som behandlar skarvar/fogar på värmesystemet och den paragrafen behandlar endast fördelare, ej ledningar.

Det är ju såklart inget fel att dra skarvlöst där det är möjligt, men däremot anser jag att det är fel att skriva på ett forum att det inte är tillåtet med dolda skarvar och få det att låta som fakta, när det i själva verket är en tolkning som absolut kan ifrågasättas.

Jag håller dock med dig till 100% när det gäller klämringskopplingar.
Självklart kan man ifrågasätta det, men vi arbetar efter den tolkningen iaf (jobbar på ett större vvs-företag). Och självklart kan man dra ledningarna dolt utan skarvar om man använder "rör i rör". I princip det enda som används vid nyinstallationer. Och det är ju egentligen det som säkervatten avhandlar. Vid ROT-jobb kan man inte alltid följa reglerna och då blir det avvikelse.
Jag jobbar mest med ROT-jobb och skarvar aldrig dolt om det inte absolut är tvunget.

Sen har vi det där med "ska" och "bör". Det kan man hamna i långa diskussioner om när man pratar med företagsjurister och advokater m fl :)
 
Redigerat:
Lite OT
Vad är den bästa skarvmetoden?
Hårdlödning, mjuklödning eller presskoppling?

Hur står sig gängade järnrör med lin i konkurensen?
 
magnu skrev:
Lite OT
Vad är den bästa skarvmetoden?
Hårdlödning, mjuklödning eller presskoppling?

Hur står sig gängade järnrör med lin i konkurensen?
Vid synligt montage skulle jag välja pressning. Om man måste skarva dolt så skulle jag köra på hårdlödning (om det går utan att elda upp huset). Gängade rör som är rätt tätade med lin och locherpasta är också ett säkert skarvsätt, däremot mer tidskrävande, så det används sällan numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.