Hej!

Håller på med en badrumsrenovering och har en fråga kopplat till dolda gångjärn.

Pga. en inspektionslucka i badrummet så behöver man kunna fälla upp bänkskivan vid behov. Jag letar efter en lösning där gångjärnen är dolda och sitter undertill (bild 4), och går att fälla i 180 grader (bild 1-3). (Tänkte gömma en kombinerad tvätt/tork i vänstra skåpet, sen sätta vänstersidan på högra skåpet för att kunna fästa en dörr där så man kan dölja tvättkorgen. Sockel hela vägen, sen en balk i bakkant där bänkskivan kan luta sig i nedfällt läge. Då kan man öppna inspektionsluckan och vi döljer tvätthörnan.)

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska leta efter (googla på)? Jag är tyvärr helt usel på bygg, och företaget som ska bygga verkar inte så intresserade av en speciallösning. Därför tänker jag att instruktionerna och materialet måste vara klara innan byggstart :)

Tack på förhand,
Kajsa
 
  • 3D-visualisering av en badrumsbänkskiva som fälls upp med dolda gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tvättmaskinen kan inte stoppas in i ett skåp, den måste stå på golvet. Det finns kombimaskiner för integrering, d v s med möjlighet att fästa en snickerilucka på tvättmaskinen (kolla Siemens). Det blir krångligare att gömma en vanlig maskin bakom lucka eftersom gångjärnen måste fästas i något och du behöver en bredare lucka/luckor än 60 cm. Djupet räcker kanske inte heller, på din skiss ser det ut som om nischen är 60 cm djup och tvättmaskin + lucka bygger några centimeter till.
Jag bodde i lägenhet och hade tvättmaskin och torktumlare framför inspektionslucka med bänkskiva över. Luckan satt bakom torktumlaren och bänkskivan gick inte att fälla upp. Det var nyproduktion och godkänt att göra så 2012, tror att det fortfarande förekommer.
 
Unikt namn
Om du ska skyffla saker från tvättkorgen till höger till tvättmaskinen på vänstersidan, så vore väl dörrar som öppnas från "mitten" enklare?
Det borde ju gå att båda TM och tvättkorg står på golvet direkt, sedan använder du skåpet mer som ett skal över för att dölja allt.

Enkel skiss av tvättstuga med centralt öppnande skåpdörrar och en tvättkorg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.